Blended learning en motivatieprincipes #cviov

Blended learning kan een krachtige manier van leren zijn. Daarbij kunnen bepaalde motivatieprincipes een belangrijke rol spelen, zo bleek tijdens de laatste workshop van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT.

Kim Geurtjens van ROC Midden-Nederland ging eerst in wat blended learning voor het gezondheidszorgcollege van haar ROC betekende (combinatie en integratie van online, klassikaal en werkplek leren). Het gaat er daarbij niet om het bestaande klassikale leren te digitaliseren.

Online leren kun je volgens Kim gebruiken om bijvoorbeeld meer maatwerk en meer flexibel onderwijs te verzorgen. Je krijgt ook meer inzicht in het leerproces doordat introverte lerenden online vaak zichtbaar actiever zijn. Online leren kan tenslotte er ook toe leiden dat je de klassikale uren interactiever kunt inrichten.

Vervolgens relateerde Kim online leren aan motivatieprincipes van Curtis Bonk en Elaine Khoo (lees deze blog post hierover). Daarna zijn we met deze principes in groepjes aan de slag gegaan: wat zou jij (anders) doen?
Onze groep bleek redelijk wat voorbeelden te kunnen noemen waarbij ICT gebruikt is voor samenwerken. Kim had voor de verwerking overigens fraaie flappen gemaakt.

Voorbeelden zijn dan:

  • Leerklimaat moet veilig zijn. Bijvoorbeeld via welkomstvideo’s of een online café.
  • Feedback (inhoudelijk, procesmatig, bevestiging, synschroon, asynchroon, peer feedback) kan leiden tot aanmoediging.
  • Nieuwsgierigheid (prikkel nieuwsgierigheid o.a. door vragen te stellen of door geblurde foto’s zichtbaarder te maken naarmate lerenden meer antwoorden goed hebben). Webquests zijn daar ook een voorbeeld van. Vlogs kunnen ook de nieuwsgierigheid prikkelen. Of mystery guests.
  • Samenwerken (o.a. buiten het klaslokaal).
  • Relevante producten (werk openbaar maken kan o.a. de motivatie bevorderen; niet alles moet je ook online zetten).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *