Blended learning bij de Zorgboog #elzrg12

Tijdens het congres E-learning in de Zorg ging Hub Simons in op zijn ervaringen met de invoering van e-learning. Simons werkt als directeur HR van de Zorgboog. Deze zorgorganisatie maakt al enkele jaren gebruik van e-learning, meestal in een blended vorm.

Tijdens zijn keynote ging hij in op de doelstellingen van e-learning. Deze hebben te maken met efficiency, kwaliteit en met de stelling dat leren leuk moet zijn. Uitgangspunten daarbij zijn:

  • Flexibiliteit (niet tijd en plaatsgebonden, op de manier waarop men dat wil)
  • Efficiency
  • Effectief
  • Aantrekkelijk

In 2009 is men gestart met een omvangrijke pilot. Zij zijn gestart met BHV en voor één BIG-module. Deze pilot is succesvol verlopen.

Medewerkers hebben hun eigen voorkeur voor leren, bijvoorbeeld oefenen of werken met een casus. Daar heeft men via de elektronische leeromgeving op ingespeeld. De evaluatie liet zien dat medewerkers dit ook heel erg op prijs stelden. Medewerkers gaven ook aan dat zij liever via een boek leerden (de tablet bestond nog niet). Men erkende echter dit e-learning een logische ontwikkeling was.

De Zorgboog wil ook dat medewerkers in hoge mate eigen regie en zelfverantwoordelijkheid voor het leren nemen. Daar wordt ook met e-learning op ingespeeld. Tijdens de vraag-en-antwoord-sessie gaf hij aan dat er een spanningsveld kan ontstaan tussen de plicht om te leren, en de hoge mate van zelfverantwoordelijkheid.

De contacttijd is verminderd, de out of pocket kosten zijn met 42% verlaagd, en de docenttijd is sterk verlaagd (daardoor kon men meer handen aan het bed hebben).

Tips:

  • Een gedegen businesscase. Dat is belangrijk voor de beslissers.
  • Realiseer draagvlak op alle niveaus. Enthousiasme is erg belangrijk.
  • Je moet mensen niet overschatten, maar ook niet onderschatten. Veel medewerkers hebben nog steeds koudwatervrees voor technologie.
  • De ICT-infrastructuur moet op orde zijn. Voldoende snelheid, mogelijkheden voor geluid, film en flash. De Zorgboog werkt veel met tekeningen omdat men aanvankelijk te weinig capaciteit had voor online video.
Inmiddels heeft men 40 modules gereed, inclusief een introductieprogramma. Daarnaast krijgt de afdeling opleidingen een andere rol (zoals content ontwikkelen). De opleidingsafdeling heeft nu ook adviseurs en technici. Zo veel mogelijk ontwikkelt men digitaal.

De eerste scheurtjes worden ook zichtbaar. Het gemor zit vooral in de tijd die de medewerker er in eigen tijd aan moet besteden. Medewerkers besteden nu meer tijd aan leren, dan eerder. Bijvoorbeeld: en toetsen, en cases. Ze maken vermoedelijk geen keuzes in leermethoden.

In het laatste deel van zijn keynote schetste Hub Simons enkele toekomstige ontwikkelingen waarin informeel leren een belangrijkere rol inneemt. Hij adviseerde de aanwezigen ook om te durven dromen.

Lees ook dit artikel over blended learning bij de Zorgboog.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *