David Wilkins introduceert een nieuwe vorm van blended learning: leren waarbij formeel en informeel leren gecombineerd worden. Hij onderscheidt daarbij twee modellen:
- Informeel leren wordt ingebed in formeel leren.
- Informeel leren vindt rondom formeel leren heen plaats.
Daarnaast onderscheidt hij ook het 'gemeenschapsmodel': leren met behulp van sociale media en leren in sociale netwerken vindt onafhankelijk van formeel leren plaats. Hij pleit ervoor deze manier van leren meer te formaliseren (o.a. uit efficiency overwegingen).
Het valt me op dat hij schrijft:
Many learning professionals are struggling with how to approach social learning, but the models are not really that complicated. In the Embedded Model, we’re simply reintroducing the social elements that used to be part of a typical instructor-led class—reflection, debrief, sharing of opinions and perspectives, and the discussion of best practices. In the Wrapped Model, we’re providing a social platform for the interactions that already happen around formal courseware. And in the Community Model, we’re providing a broader platform to capture social exchanges and social learning across any topic, not just those addressed in formal learning.
Want volgens mij worstelt Wilkins zelf ook. Hij lijkt niet los te komen van 'formeel leren' als dominante manier van leren. Immers: informele manieren van leren moet je incorporeren, 'er bij' gebruiken of formaliseren.
Ik vind het vruchtbaarder om meer informele manieren (leren in sociale netwerken en dergelijke) op zichzelf te waarderen en te faciliteren. Bovendien ziet de werkelijkheid er volgens mij een stuk ingewikkelder uit, en is er geen sprake van drie modellen maar van een ontwikkeldveld. De mate van formaliteit wordt dan door vier factoren bepaald.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie