Blended learning vormgeven

Binnen het Nederlandse onderwijs wordt steeds vaker gestreefd naar een mix van online leren en contactonderwijs (ook wel face-to-face -F2F- genoemd). De vraag hierbij is echter hoe je deze mix het beste vorm kunt geven. Op die vraag wil de ‘Emerge-publicatie’ Blended learning: Hoe bereik je de ideale mix? een antwoord geven.


De syllabus behandelt acht voorbeelden uitgebreid aan de hand van vijf thema’s: effectief afstandsonderwijs met F2F-elementen, rendementsverhoging, intensivering van het leren met peer feedback, online en F2F samenwerken voor deeltijdstudenten en het maken en testen van e-studiematerialen door studenten.

De auteurs gebruiken een Fins zes-stappen model om een F2F-cursus te converteren naar een blended aanpak. De zes stappen zijn niet zo spannend. De overwegingen en succesfactoren bij de verschillende voorbeeldcurssussen illustreren veel beter hoe de mix van online en F2F gerealiseerd kan worden.

De focus van deze publicatie ligt op het hoger onderwijs. Dat betekent overigens niet dat andere onderwijssoorten  of opleiders binnen bedrijven geen baat kunnen hebben bij deze uitgave. In tegendeel. En daar waar de auteurs over BlackBoard spreken, dient ook een ander elektronisch platform gelezen te worden ;-).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Bedankt voor deze tip, ik heb hem meteen naar wat collega’s doorgestuurd. Zelf zijn we bezig de scholing voor onze docenten op poten te zetten en daarbij zal onze portal een belangrijke functie gaan krijgen. Dit rapport biedt daarvoor interessante aanknopingspunten en voorbeelden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *