Tot voor kort was Nederland het enige land ter wereld waar BlackBoard nog absolute marktleider was op het gebied van digitale leeromgevingen in het hoger onderwijs. Aan die positie lijkt nu definitief een einde te komen.
Een groot aantal mensen wist het al, maar nu is het nieuws schijnbaar officieel: de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam nemen afscheid van BlackBoard en hebben Canvas van Instructure als opvolger gekozen (contractduur van 5 jaar, met de mogelijkheid deze zonder aanbesteding een keer te verlengen). Eerder had de TU Delft er al voor gekozen om afscheid te gaan nemen van BlackBoard (met BrightSpace van Desire2Learn als vervanger). De Open Universiteit is bezig de op Liferay-gebaseerde digitale leeromgeving yOUlearn te implementeren, en BlackBoard uit te faseren.
Hiermee lijkt definitief een einde te komen aan de dominante positie van BlackBoard op de Nederlandse onderwijsmarkt. Op dit moment zijn meerdere onderwijsinstellingen zich aan het heroriënteren op de digitale leeromgeving. De licentie met BlackBoard loopt af, en mag in verband met de Aanbestedingswet niet zonder meer worden verlengd. Ik ben bijvoorbeeld programmamanager digitale leeromgeving van Zuyd Hogeschool. ‘Zuyd’ is ook bezig opnieuw te kijken naar de digitale leeromgeving.
In een artikel op AdValvas verwachten betrokkenen bij de VU dat Canvas een impuls zal geven aan het gebruik van ICT binnen het onderwijs. In deze bijdrage lees je ook dat twee systemen door gebruikers -docenten en studenten- via opdrachten getest zijn. Daarbij is vooral gekeken of gebruikers zonder veel instructie hun weg konden vinden binnen de digitale leeromgevingen. Folia van de UvA schrijft dat in 2018 na twintig jaar een einde zal komen aan Blackboard voor UvA-studenten en -medewerkers. De voorzitter van de stuurgroep benadrukt dat geen sprake was van een nek-aan-nek race bij de aanbesteding, en dat de uiteindelijke winnaar Canvas “heel goed” scoort op gebruiksgemak. Dit criterium was het belangrijkste kernpunt.
De implementatie en ook het uitfaseren van de oude omgeving zullen ongetwijfeld nog tot de nodige hoofbrekens leiden. Dat wordt ook in het AdValvas-artikel benadrukt. Zo zou een verhoging van de werkdruk van docenten en ondersteuners niet mogen plaats vinden.
Ik vraag me af hoe realistisch die verwachting is. Als je een nieuw systeem moet leren kennen, ben je in eerste instantie altijd extra tijd en energie kwijt. Er zijn immers ook grenzen aan de ondersteuning die je kunt bieden. Die investering zou je later echter terug moeten verdienen, doordat de nieuwe DLO jou als docent en ondersteuner in staat stelt je werk ook efficiënter te doen. Uiteraard is een groter gebruikersgemak en een krachtige leeromgeving voor lerenden ook wat waard.
Verder zou volgens het AdValvas-artikel vooral ook gekeken moeten worden naar de bijdrage die de nieuwe DLO kan leveren aan het curriculum. Daar gaat het inderdaad om. Met een nieuw systeem uitsluitend technisch te implementeren, ben je er immers niet. Dat leidt tussen duurbetaalde en onvoldoende benutte DLO’s.Een systeem alleen geeft geen impuls aan een meer effectief, efficiënt en aantrekkelijk onderwijs.
Denk vooral na over hoe je een DLO kunt gebruiken ten behoeve van het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de flexibiliteit en het verbeteren van de efficiëntie. Besteed daar vooral ook aandacht aan, als je opnieuw gaat kijken naar je DLO.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
hoe kijk jij aan tegen Moodle in het hoger onderwijs. In landen als Indonesia of Haiti adviseer en gebruik ik steeds Moodle. Het werkt prima, je kan er veel mee, het is goedkoop en, zoals jij aangeeft, dwingt het om opnieuw naar je onderwijs te kijken.
Jan Nedermeijer
Ik maak zelf al jaren als gastdocent gebruik van Moodle. Ik ben er redelijk tevreden over, al erger ik me aan een aantal onhebbelijkheden (te veel klikken). De interface vind ik ook wat verouderd. Ik heb wel begrepen dat de onderliggende technologie verouderd is. Tijdens aanbestedingstrajecten kom je Moodle overigens nauwelijks tegen. Dat heeft vooral te maken met het ontbreken van een service partner die zich hier op inschrijft. Onlangs heb ik een presentatie gezien van een bedrijf dat Moodle gebruikte als basis, en daar bovenop aanvullende functionaliteiten heeft ontwikkeld voor L&D in de zorg. Dat zag er goed uit. Wat betreft het goedkope: er zijn geen licentiekosten. Maar dat is maar een klein deel van de kosten.