Bijgestelde checklist bij de selectie van leertechnologieën

Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën. Op basis hiervan heb ik mijn checklist aangepast. Hieronder vind je het resultaat.

Uiteraard heb je een beeld van je leerdoelen/leeruitkomsten, leerinhouden en je didactiek, voordat je aan de slag gaat met het selecteren van leertechnologieën. Deze checklist is dan ook een hulpmiddel binnen een veel omvangrijker stappenplan bij de ontwikkeling van technology enhanced learning.

Een leertechnologie is een technologie die speciaal is ontwikkeld om leren mee te faciliteren (zoals aNewSpring, Canvas, Curatr, Brightspace of Feedback Fruits), maar ook een technologie die gebruikt kan worden voor het leren, maar daar niet speciaal voor is ontwikkeld (bijvoorbeeld Mentimeter, Skype, Padlet of WordPress).

Bij omvangrijke leertechnologieën, zoals bijvoorbeeld Moodle, kun je deze lijst ook gebruiken voor het maken van keuzes met betrekking tot functionaliteiten binnen die leertechnologie (denk aan de virtual classroom, de quiz, of de assignment-tool).

  • Naam leertechnologie.
  • Geef een korte functionele beschrijving van de leertechnologie.
  • Welk(e) knelpunt/uitdaging(en) op het gebied van leren, opleiden en onderwijs moet deze leertechnologie helpen aanpakken? Wat zijn de verwachte resultaten van de inzet ervan? Concentreer je op de belangrijkste knelpunten. Wat wil je het liefste verbeteren?
  • Welke leeractiviteiten kun je faciliteren met deze tool? Kijk vooral naar voor de hand liggende toepassingen, en niet naar vergezochte toepassingen. Voorbeelden van leeractiviteiten zijn het activeren van voorkennis, lerenden zicht bieden op de voortgang van hun leerproces, oefenen van leerstof, reflecteren, informatie zoeken, filteren, opslaan en verwerken, lerenden samen aan een document laten schrijven, het voeren van een begeleidingsgesprek, vaardigheden demonstreren of kennis instrueren. Ik leg tijdens workshops deelnemers vaak een lijst met een groot aantal leeractiviteiten voor, die je met leertechnologie mogelijk kunt maken. Ik maak daarbij een onderscheid tussen onderwijs en werkplek leren.
  • Wat zijn pedagogisch-didactische kansen en mogelijkheden van de leertechnologie? Wat is de echte toegevoegde waarde? Ook ten opzichte van reeds aanwezige leertechnologieën. Zo kun je een tablet bijvoorbeeld beter inzetten voor biologie-opdrachten in de natuur dan een laptop. En Facebook is een laagdrempelig medium voor communicatie dat veel lerenden al gebruiken. Vraag ook collega’s naar ervaringen.
  • Kleven er ook pedagogisch-didactische nadelen of beperkingen aan de leertechnologie? Stel, je twijfelt tussen laptops en tablets. En je wilt je lerenden bijvoorbeeld vooral video’s en verslagen laten maken en bewerken. Een laptop heeft dan meer mogelijkheden dan een tablet. Of je overweegt Facebook als communicatieplatform met je leerlingen te gebruiken. De advertenties en notificaties van Facebook leiden echter ook af. Vraag ook collega’s naar ervaringen.
  • Hoe gebruikersvriendelijk is de leertechnologie voor lerenden en docenten? Let daarbij op functionaliteit en op ontwerp (uitdagend, maar makkelijk te gebruiken). Kun je de leertechnologie met meerdere platforms en apparaten gebruiken?
  • Is jouw doelgroep in staat om de leertechnologie te gebruiken? Daarbij doel ik niet alleen op betaalbaarheid of ICT-bekwaamheden, maar ook of de doelgroep niet werkt binnen organisaties die het gebruik van dergelijke online tools niet mogelijk maken. Is de leertechnologie te gebruiken voor mensen met een functiebeperking?
  • Hoe stabiel en betrouwbaar is de leertechnologie, en wat is de reputatie van de leverancier? Wees terughoudend met Beta-versies, en implementeer geen applicaties organisatiebreed als de leverancier pas net op de markt is.
  • Wat vraagt het gebruik van deze leertechnologie van jouw organisatie? Hoe gemakkelijk is het installeren/beheren/upgraden? Kun je de tool zonder problemen binnen je organisatie gebruiken of botst de toepassing met bepaalde standaarden en afspraken? Vergt deze leertechnologie veel professionalisering en ondersteuning?
  • Welke kosten zijn verbonden aan het gebruik van de leertechnologie? De noodzaak om een workshop te verzorgen, is ook een kostenpost. Net als de tijd die het kost om de leertechnologie in te zetten.
  • Hoe gaat de leverancier om met data, privacy en veiligheid? De AVG stelt eisen aan het gebruik. Is de leertechnologie ‘AVG-proof’?
  • Is er draagvlak onder je team om deze leertechnologie te gebruiken? Overleg met collega’s over welke leertechnologieën jullie inzetten, en stem dat af. Lerenden staan er niet op te wachten als ze de ene keer Socrativ gaan gebruiken als student response systeem en de andere keer Kahoot. Je kunt eerst uitproberen, maar maak daarna als team een keuze.
  • Zou je jouw collega’s aanraden deze leertechnologie te gebruiken? Wat is je algemeen advies?

Tijdens workshops gebruik ik meestal een online formulier voor het maken van deze inventarisatie. Daarbij laat ik deelnemers meestal verschillende leertechnologieën/functionaliteiten verkennen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *