Bijeenkomst ambassadeurs VO Kennisnet

Vandaag mocht ik twee keer een workshop verzorgen tijdens de landelijke ambassadeursdag voortgezet onderwijs van Kennisnet. Mijn workshop (in feite een combinatie van een presentatie, enkele stellingen en wat vragen) ging over social software in het onderwijs. De bijeenkomst vond plaats in De Fabrique, in Maarssen. Een aparte locatie.

Vóór mij mocht Willem Karssenberg de aftrap verrichten, was er cabaret en vertelden twee docenten over hun ervaringen met ThinkQuest en Make-a-Game.

Ik realiseerde me dat ik Willem al langer ken en volg, maar dat ik volgens mij nog nooit een langere inleiding van hem heb bijgewoond (wel een korte 'hap snap').

In hoog tempo liet Willem diverse ontwikkelingen de revue passeren. Zijn focus lag daarbij op social software. Ik heb uit zijn bijdrage de volgende opvattingen opgeschreven:

  • Technologie wordt steeds meer naar de achtergrond gedrongen. Je hoeft je als gebruiker steeds minder druk te maken of technologie 'het' doet.
  • Ouderen zijn geen digital natives, maar digital parents (en ik dan…).
  • Jongeren gebruiken web 2.0 maar zeer ten dele (wel bijvoorbeeld MSN of YouTube, maar amper social bookmarking of RSS).
  • Anno 2008 verspreiden ROC's vaak handscanners onder docenten om de presentie te scannen. Zo'n handscanner kost vaak meer dan een Asus EEE, terwijl je daar ook de aanwezigheid mee kunt registeren (en nog veel meer kunt doen).
  • Heel vaak wordt binnen een school om een beleidsplan ICT gevraagd. Maar hebben we ook ooit om een beleidsplan 'video' in het onderwijs gevraagd? Je moet gewoon beginnen! (Mijn reactie: je moet inderdaad beginnen, maar qua complexiteit en veelomvattendheid zijn video en ICT niet met elkaar te vergelijken).
  • Heeft jouw school al een channel op YouTube?
  • Praat liever over 'mediaslimheid' in plaats van over 'mediawijsheid'. (Persoonlijk spreek ik de laatste tijd liever over digitale geletterdheid omdat 'mediawijsheid' als 'luxe' kan worden gezien; niet kerndoelwaardig, dus).
  • RSS is een 'slapende schoonheid': krachtig maar volstrekt onderbenut. (Helemaal mee eens, Willem).
  • Leerlingen bij het Drenthe College leggen een proeve van bekwaamheid 'verkoopgesprek' af via Skype. De gesprekken worden opgenomen (any time en beoordeeld. Dat gaat via Skype op usb. Maar er zijn ook systeembeheerders die dát blokkeren (Skype wordt sowieso veelal niet toegestaan).
  • Er zijn nogal wat scholen die MSN blokkeren. Leerlingen weten dat echter vaak genoeg te omzeilen.
  • Moeten docenten de ontwikkeling van social software allemaal bijhouden? Nee, niet allemaal. Wel is het belangrijk je er in te verdiepen. Een rijschoolhouder geeft toch ook niet meer volgens de verkeersregels van 1980 les (of de Nederlands-leraar volgens de oude spelling).
  • Beloon individuele initiatieven van docenten, maar zoek wel naar gezamenlijke standaarden.

De twee docenten, die ingingen op ThinkQuest en Make-a-Game, benadrukten het motiverende karakter van de wedstrijden. Ik vind dat ook een mooie manier om de 'vrijblijvendheid' van de inzet van ICT in het onderwijs te voorkomen. Als je ICT 'vrijblijvend' inzet (bijvoorbeeld niet koppelt aan 'verplichte' leerdoelen, leeractiviteiten en beoordelingen), dan krijg je het maar moeizaam geaccepteerd (ook door lerenden). Ook gaf de docent, die zich met gaming bezig hield, goede voorbeelden van wat lerenden leren van het ontwikkelen van games: samenwerken, projectmatig werken, plannen, creatieve vaardigheden, ontwikkelen doorzettingsvermogen. Verder benadrukte hij dat het helemaal niet zo complex is om games te ontwikkelen (via game-maker), en dat je als docent niet hoeft te kunnen programmeren.

Zoals gezegd ging mijn presentatie over social sofware in het onderwijs. Willem had al enig gras voor mijn voeten weggemaaid. Toch heb ik andere accenten gelegd, en ben ik wat dieper op het gebruik van enkele tools ingegaan. Ik heb ook benadrukt dat je bij de introductie van ICT moet aansluiten op de didactische en technologische zone van naaste ontwikkeling van docenten. Als je wat betreft didactische vernieuwing en technologische innovatie té ver voor de 'troepen' uitloopt, loop je de kans het contact met de achterban te verliezen.

Hier zijn mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Mooi kort en krachtig samengevat Wilfried. Ik vond het een inspirerende dag en was erg leuk en nuttig om met de aanwezige mensen te spreken en kennis te maken. Deze dag heeft me zeker wel wat opgebracht.
    Ik zit nu nog in de trein op weg naar huis. Morgen komt mijn verslag op mijn weblog, inclusief wat beeldmateriaal. Jij en Willem hebben me wel duidelijk gemaakt dat ik nodig weer moet bloggen. 😀 (heb vaak last van het fenomeen wat men “het huis van de schilder” noemt), dus daar ga ik dan gelijk een begin aan maken.
    Is het jou ook bekend of ik enig materiaal van de andere workshops tot mijn beschikking kan krijgen? Opnamens, verslagen, samenvattingen, slides of dergelijke. Ben ook erg benieuwd wat er in de andere workshops is gesproken. Ik hoorde dat de workshop over gaming wat tegen moest vallen.
    Anyway.. topdag. Ik heb mijn afstudeerdocent morgen bij de koffie, allerlei mooie dingen te vertellen.

  2. @Jeroen Gerth: mooi dat je het een inspirerende dag vond. Bloggen is inderdaad een investering, geen kostenpost (overwegend). Ik heb begrepen dat presentaties e.d. gepubliceerd worden via een wiki. Ik weet niet welke, maar houd http://ambassadeurs.kennisnet.nl/vo in de gaten. En btw: het is Wilfred, niet Wilfried 😉

  3. Namen zijn nooit mijn sterkste kant geweest, maar ik zal er op letten ;).
    Mijn “probleem” met bloggen is waarschijnlijk dat ik het te mooi wil doen en dat dat juist aardig wat meer tijd kost. Als ik niet in een goed bui ben om goed en leuk te schrijven, dan haak ik vaak nog af. Maar zoals Willem het al zei… je/ik moet het maar gewoon doen.
    Het is net als het huis van de schilder, die is ook nooit geschilderd. :p Het is echter wel een kostenpost als ik er zo weinig mee doe, want ik betaal wel gewoon die hosting 🙂
    Ik houd hun wiki in de gaten. Bedankt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *