Bijdrage sociale media in het hoger onderwijs

Vanochtend heb ik een presentatie verzorgd voor een groep docenten van de Universiteit Leiden die bij het Centre of Excellence in University Teaching van de Universiteit Utrecht een leergang Onderwijskundig Leiderschap volgen. Op hun verzoek was het onderwerp: sociale media in het hoger onderwijs.

Hieronder vind je mijn presentatie.

Het was een erg actieve groep, met veel vragen en opmerkingen. Ik ben daardoor niet op alle voorbeelden ingegaan (over Twitter in het hoger onderwijs hebben we wel nog tijdens de lunch gesproken).

Vragen en opmerkingen hadden bijvoorbeeld betrekking op het beoordelen van blogposts (als opdracht binnen een cursus), op het opslaan van data in de cloud, op het tegengaan van fraude als je sociale media gebruikt bij het creëren van leerproducten, en op het voorkomen van afleiding bij studenten in het hoger onderwijs. Ik ben op verzoek ook kort ingegaan op massive open online courses.

Opvallend: ongeveer eenderde van de aanwezigen gaf aan zich niet bezig te houden met sociale media (ook niet als toeschouwer).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Kun je non wat meer toelichting geven over je laatste alinea? Hoe komt het bv dat een derder zich niet bezig houdt met social media? Ben benieuwd! Groet, Jet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *