Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs.
Donald Clark wijdde onlangs een blogpost aan het werk van Eric Mazur als docent. Een belangrijk kenmerk van zijn werk is dat hij met behulp van pre- en post-tests intensief kijkt wat de effecten zijn van zijn onderwijs.
Tijdens zijn face-to-face onderwijs stelt hij veelvuldig met behulp van student response systemen diagnostische vragen over onderliggende natuurkundige principes. Als blijkt dat zijn studenten een bepaald principe onvoldoende hebben begrepen, dan laat hij hen het principe in groepjes bespreken. Daarna stelt hij weer diagnostische vragen. Mazur heeft daarbij ook ontdekt dat de hele groep studenten beter gaat presteren als de beste studenten in de hoeken van de collegezaal zitten.
Toen hij dankzij COVID-19 geen face-to-face onderwijs meer mocht verzorgen, heeft hij online onderwijs verzorgd met de volgende kenmerken:
- Voornamelijk asynchroon. Het aantal synchrone, live, online momenten bleef tot een minimum beperkt.
- Studenten maken veel en regelmatig kleine opdrachten. Zij hebben veel gelegenheid om fouten te maken en opdrachten opnieuw te maken.
- Er is sprake groepsdruk die betrokkenheid bevordert en er toe bijdraagt dat studenten hun werk afmaken.
- Studenten gebruiken een gestructureerd online tekstboek. Zij stellen vragen aan elkaar en geven antwoorden. Daarna maken zij opdrachten. Zij presenteren uitwerkingen, in hun eigen tijd, aan elkaar als groep.
Belangrijke voordelen van deze benadering:
- Betere resultaten en betere ondersteuning.
- Studenten zijn bevrijd van de ’tirannie van de klok’.
- Er is geen sprake van rijen van achteren naar voren.
“When you teach online, every single student is sitting in the front row”
Mazur stelt dat hij tot nu toe nog nooit zo’n kwalitatief hoogstaand onderwijs heeft verzorgd:
Online teaching is better than in person.
Merk hierbij op dat de context van Mazur een behoorlijk specifieke is (vakgebied, doelgroep).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie