Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’. De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken.
Twee deelnemers konden fysiek niet aanwezig zijn en gaven via Zoom een bijdrage.
Andreas Wittke van de TH Lübeck ging in op het belang van valideren. Als je certificaten controleert, dan blijkt dat 1/3 van de certificaten discrepanties kent. Daarnaast kost het valideren van certificaten heel veel tijd. Daar komt bij dat studenten steeds meer mobiel zijn en dat je veel meer tijd moet steken in het inventariseren van certificaten die elders zijn verworven. Daarom zijn standaarden heel belangrijk, zoals de ECDI-standaard. Dankzij blockchaintechnologie -Quorum- kun je het proces van valideren vergemakkelijken. Zij gebruiken daarvoor PDF om de usabilty te vergroten. Doel is dat lerenden hun certificaten via de smartphone kunnen gebruiken. Zij hebben daarvoor Moodle met een wallet geïntegreerd. Deze voldoet ook aan de AVG. Hiervoor is ook een MOOC bij Futurelearn gemaakt (Digitale Zertifikate MOOC). Wittke benadrukte ook het belang van openheid. Die gaat namelijk gepaard met vertrouwen. Je kunt certificaten ook niet vervalsen via blockchain en digitale handtekeningen makkelijk controleren.
Susan Martin van TÜV Rheinland ging in op uitdagingen met digitale credentials. Zij certificeren op zeer grote schaal, o.a. vaardigheden in meerdere landen. Zij bereiken zo’n 300.000 lerenden wereldwijd. Om te certificeren moest men bijvoorbeeld online examens afnemen, online proctoring toepassen, etc. Eén van de uitdagingen daarbij is het gebruik van diverse talen die lerenden spreken. Ook zijn programma’s die lerenden volgen, vaak complex van aard (o.a. meerdere manieren van beoordelen). Een andere uitdaging betreft de gebrekkige digitale vaardigheden van veel gebruikers.
Martin illustreerde de complexe situatie aan de hand van twee cases. Digitale credentials via blockchain draagt er dan bij dat credentials veel makkelijker gedeeld en geverifieerd kunnen worden. Het is ‘fraude vrij’, aldus Martin. Het betreft een consistent format. Er is sprake van uniformiteit op internationale schaal. Ook is de aanpak flexibel omdat sprake is van betere interactie over eisen. Eveneens kan deze aanpak worden gebruikt voor het erkennen van formeel en informeel leren. Transparantie, toegankelijk en schaalbaar zijn ook belangrijke kenmerken.
Helen Gray van IDAN (IJslands trainingcentrum) ging in op de vraag hoe je met digitale credentials starten. Zij hebben hier twee jaar ervaring mee. Zij geloven dat digital credentials een transformatie zullen betekenen, onder meer op het gebied van interactie tussen werkgevers en werknemers. Zij bieden zo’n 300 cursussen met 3000 certificaten per jaar aan. Zij hebben o.a. onderzoek gedaan naar hoe zij certificering kunnen verbeteren. Blockchaintechnologie wordt daarbij gebruikt. Dit vraagt vooral een cultuurverandering. Technologisch is het geen complex proces. Veel gebruikers hebben echter geen idee wat digitale credentials zijn. Er worden bovendien veel verschillende begrippen gebruikt. Je moet vooral goed weten waar een dergelijk systeem aan moet voldoen. Ook moeten betrokkenen weten wat het belang van digitale credentials voor hen is. Het zijn vooral afdelingsmanagers die zich afvragen waar deze ontwikkeling goed voor is. Maak een concreet voorstellingsvermogen van de baten hiervan voor je gebruikers. Veiligheid en echte integratie zijn ook aandachtspunten.
Integriteit, geloofwaardigheid en transparantie zijn belangrijke kenmerken van een goed gestructureerd systeem van digital credentials. Daarnaast kunnen digital credentials modularisering en flexibilisering van opleiden bevorderen. Digital credentials kan ook samenwerking tussen certificerende organisaties bevorderen. Je kunt dus credentials van verschillende organisaties combineren tot een diploma. Ook kun je jouw credentials met veel meer mensen delen dan op de traditionele manier het geval is. Dat kan de ‘marktwaarde’ van werkenden vergroten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie