Finland heeft één van de beste onderwijssystemen ter wereld, terwijl docenten weinig ICT in het onderwijs gebruiken. Is daar een verband tussen? Niet persé.
Finns beat U.S. with low-tech take on school stelt dat beleidmakers in de VS hoge verwachtingen hebben ten aanzien van de rol van technologie bij de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. In de VS wordt bijvoorbeeld fors geïnvesteerd in breedband, laptops of tablets.
In Finland blijken docenten daarentegen relatief weinig ICT in het onderwijs te gebruiken. Leerlingen bergen hun smartphones aan het begin van de les op, in plaats van tablets gebruikt men pen en papier, en het smartboard staat meer uit dan aan. Slechts 27% van de Finse leerlingen geeft aan minimaal 1x per week de computer op school te gebruiken. Dat is het laagste percentage in heel Europa.
Finland staat daarentegen wel bekend om zijn coherente onderwijssysteem waarvan samenwerkend leren (in plaats van competitie tussen lerenden), vertrouwen in de docent en fors investeren in de opleiding van docenten drie elementen zijn. In Finland beschouwen ze ICT verder niet als een tovermiddel. Ook zie je dat Finse docenten nogal behoudend zijn en vast willen houden aan hun vertrouwde aanpak.
De coherentie van het onderwijssysteem, waar jarenlang aan is gewerkt, vormt in feite ‘het geheim’ van de kok. Daarbij geldt ook dat Finland de voorsprong ten opzichte van andere landen wat aan het verliezen is.
Overigens zal Finland wel meer werk gaan maken van ICT in het onderwijs. Samen met Estland gaat men investeren in cloud diensten voor het onderwijs. Men realiseert zich dat Finse jongeren anders wel eens achter kunnen lopen op het gebied van digitale bekwaamheden, terwijl deze bekwaamheden wel noodzakelijk zijn om mee te kunnen komen in het huidige tijdperk. Dat geldt ook voor het vermogen om te ondernemen en te innoveren. Het Finse Nokia is immers een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet (van marktleider tot looser).
In tegenstelling tot veel Amerikaanse beleidmakers, stellen de Finnen echter onderwijs en leren voorop. En niet technologie. Dat vind ik mooi. Op dit moment slaan zij daarin door, wat ook leidt tot gemiste kansen om aantrekkelijk, efficiënt en effectief onderwijs vorm te geven (zoals coöperatief leren en gepersonaliseerd leren, formatief toetsen en aantrekkelijkere content gebruiken dankzij multimedia).
In de VS overheerst daarentegen technologiegedrevenheid. Dat is m.i. erger. Bovendien gaat het veel beleidmakers in de VS er ook om onderwijs met behulp van ICT goedkoper te maken. Dat is wat mij betreft een verkeerde drijfveer om technology enhanced learning te willen implementeren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
3 reacties