Ik word altijd wat geïrriteerd als ik de vraag lees of hoor of je met behulp van ICT beter leert. Die vraag is namelijk veel te algemeen geformuleerd. Je moet kijken naar leerdoelen, leeractiviteiten, de doelgroep, de context, leeromgeving èn naar de eigenschappen van beschikbare technologieën.
Ik had daarom de neiging om het artikel Do Interactive Whiteboards deliver better learning? ESRC research finds the answer over te slaan. De bijdrage doet echter geen algemene uitspraak over de gestelde vraag. Maar illustreert wel wat de toegevoegde waarde van interactieve whiteboards kan zijn.
A unique strength of IWB technology is that it allows teachers and students to revisit previous sessions of saved activity, which helps to reignite and build on earlier learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik denk dat het ook niet de vraag moet zijn. Technology en computers en dus internet zullen de boeken gaan vervangen. Net zoals jaren geleden boeken kwamen, komt nu het internet en computers.
De vraag moet zijn hoe je ict goed inzet en welke manieren van ict gebruik kunnen het traditionele leren vervangen. Het traditionele leren kan ook via een computer door er lappen tekst op te zetten en dat dan uit je hoofd te leren. Of sommetjes neer te zetten en dan de rijtjes maken.