Beroepskolommanifestatie 2007: Review competentiegericht beroepsonderwijs

Ik ben gisteren naar de Beroepskolommanifestatie
2007
geweest, en zal daar in een aantal berichten verslag van doen.

Tijdens de derde sessie heb ik een masterclass bijgewoond van Elly de Bruin en Niek van den Berg. Beiden zijn
onder andere lector op het gebied van het beroepsonderwijs. Zij presenteerden voorlopige bevindingen van een
review die zij uitvoeren naar competentiegericht beroepsonderwijs. Deze review bestaat uit een literatuurstudie
een vier werkveldsessies (waar in totaal ongeveer honderd mensen aan hebben deelgenomen). De Bruijn en Van den
Berg gingen uitvoerig in op hun aanpak, en lichtten ook wat tipjes van de sluier op als het gaat om resultaten
(onderzoekers zijn erg voorzichtig als zij hun onderzoek nog niet hebben afgerond). Een aantal opvallende zaken
uit deze sessie:

  • Het VMBO en het HBO lopen achter bij het MBO als het gaat om het uitvoeren van empirisch onderzoek. 60% van
    alle studies betrof het MBO.
  • Er is vooral kleinschalig onderzoek uitgevoerd.
  • Het meeste onderzoek is beperkt generaliseerbaar.
  • Scholen kijken weinig systematisch of beoogde interventies ook de verwachte resultaten hebben opgeleverd
    (scholen formuleren zelfs lang niet altijd verwachte resultaten).
  • Als teruggeblikt wordt, dan betreft het vooral tevredenheidsonderzoeken. En nauwelijks effectonderzoek.
  • Het onderzoek betreft vooral de wijze van begeleiden en de leeromgeving. Naar beoordelen en CGO als interaal
    concept is weinig onderzoek gedaan.
  • Uitgevoerd onderzoek laat onder andere zien:
    – Docenten zijn nog onvoldoende toegerust en zoekende als het gaat om het vormgeven van CGO.
    – Datgene wat docenten onder authentiek onderwijs verstaan, wordt lang niet altijd door lerenden als authentiek
    onderwijs ervaren.
    – Begeleiding door onderwijsgevenden is essentieel bij competentiegericht leren.
    – Stapsgewijs, gericht, zelfstandig werken, leidt tot goede resultaten.
  • De werksessies illustreerden ook dat er een schat is aan praktijkervaringen, maar dat er weinig sprake is van
    ‘harde kennis’.
  • Er wordt dubbelhartig gedaan -bijvoorbeeld door beleidmakers- over onderzoek. Enerzijds benadrukt men het
    belang. Anderzijds wordt binnen innovatieprogramma’s weinig budget gereserveerd voor onderzoek.

Een paar opmerkingen bij deze sessie:

  • Effectonderzoek is complex. Een school is geen laboratorium waarin je kunt werken met een controlegroep. De
    Bruijn en Van den Berg noemen dit ‘klassiek onderzoek’ dat voor hen niet eens uitgevoerd hoeft te worden. Maar
    volgens mij zal het daardoor altijd lastig blijven om aan te tonen dat interventie X geleid heeft tot vermindering
    van de uitval van deelnemers. En je wilt als leidinggevende en onderwijsgevende toch weten of een maatregel effect
    resultaat heeft gehad.
  • Het verbaast me niets dat er weinig onderzoek is gedaan naar CGO als integraal concept. Het gaat immers om
    een zeer recente ontwikkeling.
  • De Bruijn en Van den Berg hadden wat mij betreft ook mogen kijken naar wat effectief onderwijs is. Daar is
    veel meer over bekend (wat werkt wel en wat niet).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *