Bereiken 3D omgevingen het momentum als het gaat om leren?

Een aantal jaren geleden was er erg veel aandacht voor het gebruik van virtuele driedimensionale omgevingen binnen leersituaties. Vooral Second Life was een hype. De laatste tijd is het behoorlijk stil op dit terrein. Karl Kapp betoogt echter dat deze 3D omgevingen allesbehalve dood zijn. Sterker: volgens hem zullen zij onderwijs, opleiden en samenwerking drastisch veranderen. De vraag is alleen: wanneer?

Volgens Kapp wordt het ‘momentum’ van driedimensionale omgevingen spoedig bereikt. Dat komt vooral omdat de technologie drastisch aan het verbeteren is, en er steeds meer business cases zijn die de waarde van deze omgevingen voor organisaties duidelijk maken. In zijn blog post geeft hij diverse voorbeelden.

Er wordt bijvoorbeeld nog steeds onderwijs verzorgd binnen Second Life. Daarbij valt volgens Kapp op dat deze omgeving lerenden veel meer betrekt bij en motiveert voor leren dan andere leeromgevingen dat doen. Verder geeft hij voorbeelden van 3D omgevingen die zich in de loop der jaren doorontwikkeld hebben, en nieuwe functionaliteiten bevatten. Je ziet bijvoorbeeld dat deze virtuele werelden steeds vaker gebruikt kunnen worden met een browser (dat verlaagt inderdaad de drempel voor gebruik). Ook kunnen steeds meer 3D omgevingen mobiel worden gebruikt. Kapp concludeert daarom:

So don’t listen when someone tells you that 3D virtual worlds are dead or dying or even disappearing. They are here to stay. They will revolutionize education, instruction and collaboration. The movement is not progressing as quickly as some of us would like but make no mistake, virtual worlds will only get better, faster and more realistic and when they do, we’ll all be learning in 3D.

Diverse jaren geleden heb ik aangegeven dat Second Life weliswaar een hype was, maar driedimensionale omgevingen een trend. Ik heb toen voorspeld dat elektronische leeromgevingen 3D zullen worden. Juist vanwege het meer levensechte (‘immersive‘) karakter, en de mogelijkheden voor actief leren. Deze voorspelling is vooralsnog niet uitgekomen.

Je ziet echter aan de filmindustrie dat 3D een blijvertje is, en ook het 3D-printen is een veelbelovende ontwikkeling. Een bedrijf als Pixar (ooit eigendom van Apple-oprichter Steve Jobs) acht ik bijvoorbeeld in staat de brug te slaan naar internettechnologie. Als de technologie meer gebruikersvriendelijk (‘browser based‘) en krachtiger wordt, dan zal het omslagpunt van 3D voor leeromgevingen relatief snel bereikt zijn. Aan een voorspelling over de termijn durf ik me echter niet meer te wagen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hoi Wilfred,

    Deze vraag stelde ik mij ook een tijdje geleden. Op ons blog stond er ook een artikel over: http://jab-elearning.blogspot.com/2012/03/3d-omgevingen-en-virtuele-werelden.html

    Een 3D omgeving is leuk en heeft zeker voordelen, maar heeft ook hindernissen. Dit zijn de meest voorkomende:

    – Er gaat tijd verloren met het oefenen van de navigatie. Vooral personen die niet gamen hebben moeite met het navigeren van een poppetje in een 3D omgeving.
    – De 3D omgeving moet duidelijk en zo klein mogelijk zijn. Als de leerling na 30 seconden nog steeds denkt: “Waar moet ik heen?”, dan is het verlies je de aandacht.
    – Interactie met andere leerlingen is leuk, maar je moet waken dat dit niet de grootste tijdsbesteding wordt.
    – Veel interne bedrijfsnetwerken zijn beperkt in technologie. Welke systeemeisen vereist een 3D omgeving?

    Veel e-learningbedrijven proberen de nieuwste technologieën te verkopen aan bedrijven. Laten we niet wachten op het momentum van 3D leeromgevingen, maar laten we deze technologie gebruiken wanneer het meest geschikt is.

    “Technology presumes there’s just one right way to do things and there never is.” ~Robert M. Pirsig

  2. Interessante reactie. Ik herken de hindernissen. Interactie kan overigens ook gebruikt worden voor leerdoelen 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *