Will Richardson signaleert enkele knelpunten als het gaat om het onderwijzen van de competenties van de 21ste eeuw. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af hoe onderwijsgevenden in staat kunnen zijn bekwaamheden als zelfsturing, kunnen samenwerken en creatief denken te helpen ontwikkelen, als zij zelf niet over deze competenties beschikken.
Daarnaast schrijft hij dat het met name de manier van beoordelen is die binnen het onderwijs competentieontwikkeling stuurt. En juist op dit terrein signaleert hij problemen. Het ontwikkelen van competentiegerichte beoordelingsmethoden is namelijk een kostbare zaak. Bovendien vraagt het ontwikkelen van gedegen, nieuwe, beoordelingsmethoden veel onderzoek. Tenslotte zal dit volgens Richardson leiden tot investeringen in de ICT-infrastructuur van scholen (helaas licht hij dit niet nader toe). Voorlopig hinkt de praktijk van beoordelen volgens Richardson nog op twee gedachten:
We’re making sure the kids pass the test, but we also have to make sure that our own assessments are doing more to evaluate our students ability to do all those other things we want them to be able to do that aren’t currently being assessed.
Richardson focust in zijn blog post sterk op meerkeuzevragen als manier van toetsen. In Nederland kennen we wat dat betreft een meer pluriforme wijze van beoordelen. Toch vraagt de ontwikkeling van betaalbare, betrouwbare, valide en organiseerbare competentieassessment programma's ook in ons land veel energie en creativiteit. Voorop staat ook dat onderwijsprofessionals moeten beschikken over bekwaamheden die lerenden moeten ontwikkelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie