Authentieke leersituaties vragen om een andere manier van beoordelen. Dat stellen Marilyn M. Lombardi en
Diana Oblinger in het paper Making the Grade: The Role of Assessment in Authentic Learning.
In deze publicatie beschrijven zij voorbeelden van beoordelingsmethoden. De auteurs stellen
These approaches to assessment are vital to ensuring that models of teaching and learning with technology see their full potential.
De auteurs geven aan dat de manier van beoordelen bepaalt wat lerenden leren (de Maastrichtse hoogleraar Cees van der Vleuten geeft dit onder meer ook aan).
In dit paper gaan zij eerst in op achtergrondfactoren die beïnvloeden dat op een andere manier beoordeeld moet worden. Vervolgens beschrijven Lombardi en Oblinger een aantal belemmeringen voor autheniek beoordelen. Beoordelen van authentiek leren is bijvoorbeeld behoorlijk complex, kun je concluderen.
Maar het meest boeiende van het paper zijn de voorbeelden van beoordelingsmethoden zoals peer assessment en het onderzoeksportfolio. De auteurs hebben bijvoorbeeld ook een tabel ontwikkeld die docenten kan helpen bij het beoordelen van individuele bijdragen aan groepsproducten. Met name dit onderdeel van het paper is heel concreet, en volgens mij
bruikbaar voor docenten uit het voortgezet onderwijs, MBO en hoger onderwijs.
De Educause-publicatie sluit af met een overzichte van handige bronnen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoever zijn wij in Nederland? Ik heb wat moeite met de constante stroom Papers en (ik lees wel Engelse teksten) inhoudelijk zeer sterke stukken, maar staan wij er als ROC’s met het vooruitzicht 2010 voor. Moeten we alles vertalen in het Nederlands om zo onze docenten en ontwikkelaars te bereiken of zijn er hier ook zulke auteurs?
@Karin: ik laat me graag inspireren door goede voorbeelden en bevindingen uit het buitenland. Vind ook dat docenten (HBO-niveau, toch?) dat ook zouden moeten kunnen doen. Ok: niet iedereen hoeft alle ontwikkelingen even goed bij te houden. Maar als je hen tips en suggesties aanreikt, dan zouden ze toch in staat moeten zijn om papers als deze te bestuderen.
In Nederland hebben SURF-projecten mooie publicaties opgeleverd. En lectoraten ook. Via MBO 2010 heb ik ook interessante stukken gezien. En wat dacht je van “Kennis uit de kringen”: http://tinyurl.com/3bo72k
Zo kan ik volgens mij nog wel ff doorgaan. Maar ik zou het ook wel handig vinden als organisaties als HPBO goede buitenlandse producten zouden samenvatten en vertalen.