In Demystifying The Learning Technology Market vat Josh Bersin belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie samen.
De beschrijving gaat gepaard met termen als ‘revolutionize’ en ’transform’. Dat moet je wat mij betreft met een korrel zout nemen.
Bersin merkt terecht op dat nieuwe technologieën steeds vrij snel voor leren worden toegepast (laser disc, online video, etc). Verder wijst hij op het belang van ontwikkelingen zoals API’s en ‘industrie standaarden’:
Today the X-API lets us track and measure every single interaction a user has with content, very similar to the way advertising tech works. This means HR and L&D leaders can get infinitely creative and still measure and iterate to understand what works.
Deze standaarden faciliteren overigens gelukkig meer dan het monitoren van gedrag. Dankzij standaarden zoals LTI kun je steeds beter applicaties met elkaar integreren tot één digitale leeromgeving. Je kunt data uitwisselen tussen applicaties en content uit het ene leermanagementsysteem importeren in het andere leermanagementsysteem. Auteursomgevingen maken het bij mijn weten overigens helaas nog niet mogelijk om content tussen auteursomgevingen uit te wisselen en te bewerken.
Andere belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie zijn volgens Bersin:
- De explosieve groei van “cohort-gebaseerd leren”. Leren in groepen die samen een leertraject starten en beëindigen. Een wat vreemde ‘ontwikkeling’, als je het mij vraagt. We leren immers al decennia in cohorten. Of noemt Bersin deze ‘ontwikkeling’ vooral om zijn academie te promoten?
- De opkomst van video. Vooral van korte video’s. De populariteit van TED Talks vermindert, de populariteit van TikTok neemt toe. Ik heb trouwens twijfels bij de brede toepasbaarheid van drie minuten durende video’s voor leren. Een eenvoudige tip geven of handeling voordoen? Ok. Maar een complexer concept?
- De groei van AI. Platforms zoals EdCast, Degreed, Eightfold en vele anderen schatten bekwaamheden in, registreren online activiteiten en doen aanbevelingen met betrekking tot te bestuderen leerinhoud.
- De opkomst van gaming. De ontwikkeling van VR geeft hier een verdere impuls aan.
- Virtual reality biedt een impuls aan meer realistische leerervaringen. Je wordt erin gezogen. Grote bedrijven investeren hierin. Bersin noemt hierbij ook in één adem de Metaverse.
- De opkomst van “The Creator Market for Corporate Learning“. Het hele medialandschap is volgens Bersin opgebouwd rond de Creator Economy (YouTube, Instagram, Tiktok). Dit gebeurt ook op het gebied van leren en ontwikkelen. Hij doelt daarbij op een breed scala aan eenvoudige en meer complexe tools waarmee ook lerenden zelf leerinhoud kunnen produceren (denk aan applicaties zoals LessonUp of EdPuzzle, screencastsoftware, videotools, enzovoorts).
Vergelijk deze ontwikkelingen ook met mijn beschrijving van ontwikkelingen (pdf) op dit gebied.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie