In september 2003 hebben Unisys en EuroPACE van "Brussel" opdracht gekregen om een strategische studie uit te voeren naar e-learning in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Over dit onderzoek is nu een artikel verschenen. Het artikel bevat enkele voor mij herkenbare bevindingen. Ik ben ook -samen met collega’s- betrokken bij een Europees onderzoek naar de manier waarop ICT het leren binnen het MKB kan ondersteunen.
Deze onderzoekers concluderen bijvoorbeeld dat veel van het leren dat binnen het MKB plaats vindt, informeel leren is. Een andere bevinding is:
SMEs devote little time to the learning activity: they are often guided by the daily pressure of the business, and a need for training will only be identified when a problem arises: therefore, SMEs will look for a quick fix, allowing to proceed with the business: they need just in time, bite-sized, to the point learning.
De auteurs concluderen onder andere ook dat e-learning leveranciers er goed aan zouden doen om de leerbehoeften op individueel en organisatieniveau in kaart te brengen èn met het bedrijf de verschillende "learning options" te verkennen. Verder is het belangrijk dat een e-learning leverancier zich in de nabijheid van het bedrijf bevindt en de lokale omstandigheden goed kent.
Belangrijk is ook dat een bewustzijnscampagne wordt gevoerd. Veel managers weten onvoldoende wat e-learning is en geven, vanuit een bepaald idee van leren, de voorkeur aan klassikaal onderwijs.
Een aardig artikel, al vind ik wel dat de auteurs sterk redeneren vanuit traditionele aanbieders van e-learning. Ze lijken ook op twee gedachten te hinken want ze beseffen wel degelijk dat informeel leren vaak plaats vindt en een krachtige manier van leren is. Maar in dit artikel wordt onvoldoende doordacht hoe ICT daar een versterkende rol bij kan spelen. Ik vermoed dat ons onderzoek een goede aanvulling kan bieden op deze bijdrage.
Update 22 juli 2005:
Het eindrapport van dit onderzoek staat ook op Internet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie