Behoefte aan een apart communicatiesysteem tussen docenten en ouders?

In de Verenigde Staten gebruiken scholen speciale communicatiesystemen om met ouders te communiceren. Zou daar ook bij ons behoefte aan zijn?

voice
Foto: Peggy Marco, Pixabay

De betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen is van groot belang, en communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. Scholen gebruiken mail, telefoon en persoonlijke gesprekken, en geven ouders vaak ook toegang tot het leerlingvolgsysteem van de school. Verder zijn er ongetwijfeld ook docenten die bijvoorbeeld WhatsApp gebruiken om met ouders te communiceren.

Er zijn echter ook meer geavanceerde communicatiesystemen beschikbaar om als school met ouders te kunnen interacteren. Vicki Davis schrijft over Bloomz, haar favoriete “Parent-Teacher Communication System” (de blogpost wordt gesponsord). In haar artikel verwijst Vicki naar een vergelijking van verschillende applicaties.

Hieruit blijkt dat deze toepassingen op een meer geavanceerde manier gebruik maken van messaging en notificaties, mogelijkheden hebben voor communityvorming, opties hebben om te coördineren (afspraken maken, opgeven voor vrijwilligerswerk, peilingen en zelfs doneren), toegang geven tot portfolio’s van lerenden en inzicht geven in het gedrag van lerenden (waarbij de nadruk ligt op positief gedrag).

Vicki schrijft in haar betaalde bijdrage verder waarom Bloomz haar favoriete systeem is (o.a. keuzemogelijkheden voor ouders, minder mailen en telefoneren, aangeven wanneer jij als docent bereikbaar bent) en hoe je met deze toepassing aan de slag kunt gaan.

Op zich zie ik voordelen in een dergelijk systeem. Het kan leiden tot een meer effectieve en efficiënte manier van communiceren dan email en het moeten inloggen in een leerlingvolgsysteem. Het is ook veiliger dan WhatsApp. De controle die ouders en docenten hebben over de communicatie spreekt me ook erg aan. Ik kan me dus inderdaad voorstellen dat ook in ons land behoefte is aan dergelijke applicaties.

Uiteraard staat of valt het succes hiervan met de manier waarop het systeem wordt gebruikt. Je zult als school afspraken moeten maken over een uniform gebruik zodat ouders weten wat ze kunnen verwachten. Hoe frustrerend is het dat je als ouder de mogelijkheid hebt om te communiceren, maar leerkrachten de applicatie niet of nauwelijks benutten?

Er zal ook een pedagogische discussie aan het gebruik vooraf moeten gaan: welke informatie is relevant om te delen met ouders, en voor welke informatie is ‘messaging’ een passend medium?

Kinderen moeten hun ouders nog steeds kunnen verrassen met een werkstuk, zonder te horen te krijgen dat de leerkracht hen al een foto had gestuurd van het eindresultaat. Kinderen moeten ook fouten kunnen maken, zonder dat hun ouders dat meteen te weten komen. Leerkrachten moeten les kunnen geven zonder het gevoel te hebben overal over te moeten rapporteren.

Ouders zullen bewust moeten omgaan met deze applicatie, aangezien dergelijke berichten ook zeer afleidend kunnen werken. Het risico bestaat ook dat een meer intensieve manier van communiceren leidt tot nog meer interactie (zoals behoeftes aan vervolggesprekken).

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *