Bedrijfsopleidingen dragen onvoldoende bij aan waardecreatie ondernemingen

De Britse hoogleraar Colin Coulson-Thomas heeft onderzoek gedaan naar leren en ontwikkelen binnen bedrijven. De hoofdconclusie komt er op neer dat bedrijfsopleidingen onvoldoende bijdragen aan de bedrijfsstrategie. Veel cursussen, die worden verzorgd, zijn gedateerd, en er is te vaak sprake van ‘one size fits all’, van standaard aanpakken. Leren binnen bedrijven wordt onvoldoende gebruikt voor ontwikkelingsbehoeften van klanten, leveranciers en andere partners van de onderneming.

Eén van de boodschappen van Coulson-Thomas is dat bedrijfsopleidingen  onvoldoende vernieuwend zijn, en onvoldoende ruimte geven aan individuele medewerkers om hun eigen leren te organiseren. Daar waar leren wel een succesvolle rol speelt binnen de bedrijfsstrategie, worden medewerkers gestimuleerd deel te nemen aan lerende netwerken, worden samenwerkingsverbanden gezocht èn wordt de leerstrategie regelmatig tegen het licht gehouden. Leeractiviteiten die niet meer bijdragen aan waardecreatie van de onderneming, worden vervolgens beëindigd.


The most successful, or winners, tend to be pioneers and innovators, rather than observers and imitators. They facilitate, enable and support development. They champion and reward learning and enterprise. Learning is built into work processes, support tools and peoples’ roles. It embraces customers, suppliers and business partners.

Nogal fundamentele kritiek op bedrijfsopleidingen, lijkt me.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *