Bed ‘digital fluency’ in binnen curricula (#in)

Dat jongeren dikwijls niet bekwaam zijn in het kritisch omgaan met massa's informatie is inmiddels wel bekend. Ook dat dit probleem dankzij het internet groter en ingewikkelder is geworden. Wat dat betreft is het rapport Truth, Lies and the Internet gefundenes Fressen. Nieuw in dit rapport zijn wat mij betreft wel:

  • De ononwonden relatie die de auteurs leggen met politieke radicalisering en extremisme, doordat jongeren niet in staat zijn 'bias' en propaganda te herkennen.
  • De bekwaamheid "digital fluency" die de onderzoekers onderscheiden (het begrip). Daarmee doelen zij op het vermogen om online informatie te vinden en kritisch te evalueren. Deze bekwaamheid bestaat uit het 'oude' vermogen om kritisch te denken, in combinatie met nieuwe kennis over hoe de digitale wereld werkt (denk aan het functioneren van zoekmachines). Bij het inschatten van de kwaliteit van de informatie vertrouwen jongeren vaak meer op het ontwerp dan op de inhoud. Slechts eenderde van de in het onderzoek betrokken, Britse, jongeren heeft onderwijs gekregen op het gebied van "digital fluency".
  • Onderzoek laat zien dat Britse docenten zich enerzijds grote zorgen maken over de mate van "digital fluency", waarover jongeren beschikken èn anderzijds van mening zijn dat het onderwijs een belangrijke rol speelt om de bekwaamheid van jongeren op dit terrein te vergroten. Bijna de helft van de onderzochte docenten geeft aan in het onderwijs te maken te hebben gehad met misinformatie, propaganda en complottheorieën op basis van informatie van internet.

De onderzoekers adviseren daarom dat 'digital judgement' deel gaat uitmaken van het nationale curriculum in het Verenigd Koninkrijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *