Barst binnenkort de zeepbel van leertechnologie?

Onlineuniversities.com vreest dat na de internetzeepbel van rond 2001 nu een ‘ed tech bubble‘ op barsten staat. Wat zijn voortekenen en hoe kunnen we dit voorkomen?

Volgens de auteur zijn er drie voortekenen die wijzen op te hoog gespannen verwachtingen op het gebied van educatieve technologie:

  • De voordelen van technologie voor leren, onderwijs en opleiden worden overdreven. Zo wordt volgens dit digitale magazine onterecht gedacht dat de Khan Academy of massive open online courses dé toekomst van het onderwijs zijn. We moeten realistisch zijn, zo stelt men.
  • Technologie als doel op zich. Als voorbeeld noemt hij de invoering tablet PC’s. Deze worden dikwijls geïmplementeerd zonder een goed beeld te hebben van de voor- en nadelen. Er wordt onvoldoende kritisch gekeken naar technologie.
  • De verbinding van technologie met onderwijshervormingen. Diverse betrokkenen, zoals de overheid, beschouwen ICT ten onrechte als oplossing voor problemen waarmee het onderwijs te kampen heeft.

De markt van leertechnologie kan sterker uit een crisis te voorschijn komen. Dat is ook met internettechnologie gebeurd. Desalniettemin zou je het barsten van de zeepbel moeten voorkomen, omdat er veel geld en erergie mee verloren gaat. Online Universities meent daarom dat het volgende moet gebeuren:

  • De kloof tussen online leren en de publieke perceptie ervan moet worden voorkomen. Er is inderdaad sprake van interessante ontwikkelingen op het gebied van e-learning, maar we moeten realistisch blijven. Mozilla beschouwt digitale badges bijvoorbeeld al niet meer als alternatief voor traditionele diploma’s.
  • Betrek meer onderwijsgevenden bij de ontwikkeling van leertechnologie. Vooral ‘start ups’ op het gebied van leertechnologie maken zich volgens de auteur schuldig aan het niet-betrekken van het onderwijsveld bij de ontwikkeling van nieuwe applicaties.
  • Voedt investeerders op. Bij de internetzeepbel vergaten investeerders basislessen voor investeren (omzet en winst zouden niet meer belangrijk zijn). Nu zouden investeerders in nieuwe technologie zich moeten realiseren dat educatieve technologie ook draait om andere manieren van leren. Scholen zijn ook financieel te kwetsbaar om zich financiële zeperds te kunnen permiteren.

In ons land is m.i. niet echt sprake van ‘venture capitalists’ die investeren in educatieve technologie. Wellicht wordt er zelfs onvoldoende geïnvesteerd. Ook kom ik weinig mensen tegen met overdreven verwachtingen ten aanzien van technologie. Over het algemeen zijn we behoorlijk nuchter. Wel herken ik nog steeds de technologiegedrevenheid, vooral bij de iPad.

 

Maar ik geloof best dat de observaties van Online Universities voor de VS kloppen. En als in de VS sprake is van een zeepbel, die gaat barsten, dan heeft dat ongetwijfeld gevolgen voor de acceptatie van leertechnologie in ons land.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. of (her)lees de Flickering Mind van Todd Oppenheimer (2003), over hoe de eerste onderwijstechnologiebel in de VS (de invoering van de personal computer) knapte omdat er alleen maar technology push en nauwelijks een geïnformeerde technology pull was

  2. Technologie is nog altijd, net als andere niet technologische dingen, een middel en geen doel. Ik zet online stemmen op stellingen in mijn PowerPoint sheets in om interactie en peer-tutoring te verkrijgen. De technologie is wel een toegevoegde waarde, maar niet het doel. Als onderwijs zo wordt ingevuld, hoeven we niet bang te zijn voor de bel…

  3. Dank, Robert en Peter, voor jullie toevoegingen en tips. Inderdaad, Chris, moeten we vooral zoeken naar de toegevoegde waarde. Maar de geschiedenis (zie Peter’s bron) en het heden leren dat dat lang niet altijd gebeurt,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *