Willem Karssenberg maakt melding van enkele relevante bijdragen over presenteren. De bijdrage How to Present While People are Twittering bevat onder meer voordelen van het gebruik van een backchannel tijdens presentaties. Volgens de auteur leidt het tot een duidelijke focus bij de aanwezigen, krijgen aanwezigen vragen 'on the fly' benatwoord en kan men in contact komen met andere mensen.
De bijdrage bevat ook zinvolle informatie over het managen van de backchannel. De auteur geeft bijvoorbeeld een voorbeeld van een situatie waarin de inbreng via de backchannel het karakter van een interview beïnvloedde. De invloed van het publiek was groter dan voorheen. De auteur raadt ook aan om een moderator aan te stellen. Zonder moderator zul je tijd moeten nemen -bijvoorbeeld elke tien minuten- om de backchannel te raadplegen.
De bijdrage How to Present While People are Twittering gaat eigenlijk niet zo zeer over Twitter, maar over back hannels in het algemeen. De aanbevelingen vind ik op basis van mijn eigen ervaringen herkenbaar. Zelf maak ik liever geen gebruik van Twitter als backchannel. Je beperkt het aantal participanten tot Twitteraars.
Zie ook: Backchannel gebruiken in leersituaties: tips
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie