Augmented reality + interactief verhalen vertellen = krachtige leerervaring

De combinatie tussen locatie-gebaseerd leren en digital storytelling helpt onderwijsgevenden mobiele technologie op een betekenisvolle gebruiken binnen het onderwijs. Daarnaast kun je deze technologieën gebruiken voor co-creatie.

Mobiele en draadloze technologie worden op grote schaal gebruikt, maar docenten worstelen nog met het inbedden van deze vormen van ICT binnen het onderwijs. Het artikel Augmented Reality: Coming Soon to a School Near You? laat zien hoe je mobiele technologie in je onderwijs kunt integreren door augmented reality te combineren met het interactief verhalen vertellen.

schools need to get beyond the technology cart—treating these tools as accessories that get wheeled in and wheeled out an hour later—and educators need guidance on how to change their teaching practices to take advantage of what mobile learning has to offer.

De open source applicatie ARIS (Augmented Reality and Interactive Storytelling) staat centraal in deze bijdrage. Je vindt in dit artikel concrete voorbeelden van games die je locatie-gebaseerd kunt gebruiken. Het artikel legt uit hoe het kan dat ervaringen in de ‘echte’ wereld gecombineerd worden met virtuele informatie (dankzij technologieën als GPS en QR-codes). Binnen ARIS kunnen docenten zelf, zonder programmeertaal te beheersen, content ontwikkelen.

Leren gaat leven als je locatie en verhalen dankzij technologie combineert, schrijft de auteur. Zo kun je informatie over de Vietnam-protesten krijgen als je over de campus van een universiteit loopt.

placing students in a real-world community context helps them develop a broader understanding of the curriculum content—and create their own meaning.

(…) The value is not only in me telling my own personal story, but to understand what are the stories out there in the community, around ecological issues, contested issues, political issues.

Daarnaast maakt deze toepassing het ook mogelijk dat lerenden de rol van educatief ontwerper gaan vervullen. Zij gebruiken dan zelf in teams ARIS om educatieve spellen te maken.

Watching the students create the game has shown me how much young people can thrive when given a challenging task in a stimulating environment. Something that traditional classroom experiences can’t offer.

Design thinking wordt in deze bijdrage genoemd als één van de bekwaamheden van de 21e eeuw. Door een applicatie als ARIS te gebruiken met lerenden, ontwikkelen zij deze bekwaamheid.

Onderstaande video geeft een impressie van ARIS

Een hele tijd geleden heb ik ARIS op mijn iPhone geïnstalleerd. In Nederland waren helaas geen games beschikbaar zodat ik deze app nog niet op locatie heb kunnen uitproberen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *