Afgelopen zaterdag viel bij abonnees het meest recente nummer van De Nieuwe Meso in de bus. Het focusgedeelte gaat over onderwijs en ICT. Op verzoek van de redactie heb ik voor deze editie een artikel geschreven met als titel ‘Naar een effectief, efficiënt en aantrekkelijk gebruik van leertechnologie’.
De introductie luidt:
Leertechnologie kan bijdragen aan kwalitatief goed en doelmatig uitgevoerd onderwijs dat ook de betrokkenheid van lerenden weet te versterken. Of leertechnologie hieraan daadwerkelijk bijdraagt is volgens Wilfred Rubens voor een belangrijk deel afhankelijk van de wijze waarop leertechnologie wordt ingezet. Zo is het essentieel om de inzet van leertechnologie te verbinden met principes van effectieve didactiek. Schoolleiders hebben een belangrijke rol om leiding geven aan het realiseren van deze verbinding. Een visie op onderwijs en voldoende kennis over de potentie en risico’s van leertechnologie daarbij zijn wezenlijk.
Hier vind je de niet-opgemaakte versie van deze bijdrage (pdf):
Naar een effectief, efficiënt en aantrekkelijk gebruik van leertechnologie
Deze uitgave van De Nieuwe Meso bevat nog meer interessante artikelen over onderwijs en ICT, bijvoorbeeld van mijn oud-collega’s Liesbeth Kester, Wilfried Admiraal en Ditte Lockhorst over ervaringen met leren en lesgeven op maat met ICT of van Justian Knobhout over data-analyses in het onderwijs.
Rubens, W. (2020). Naar een effectief, efficiënt en aantrekkelijk gebruik van leertechnologie. In: De Nieuwe Meso, 7 (2), 68-72.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie