Ik heb diverse malen aandacht besteed aan het debat over laptops en smartphones in de klas. Moet je ze benutten of bannen omdat ze afleidend werken? Een aantal argumenten blijft dikwijls onderbelicht.
MindShift laat de afgelopen week voor- en tegenstanders van laptops/smartphones aan het woord. In de bijdrage lees ik ook argumenten die je niet vaak leest. Ik heb die cursief gemaakt.
Tegenstanders van het gebruik van laptops/smartphones
- Het aantal docenten dat vindt dat lerenden in toenemende mate negatief afgeleid worden door digitale technologie groeit. Zij menen dat lerenden steeds slechter in staat zijn zich te concentreren op onderwijstaken.
- Onderzoek laat zien dat lerenden eenderde van de onderwijstijd online bezig zijn met niet-onderwijsgerelateerde taken, zelfs als ze weten dat ze gemonitord worden.
- Als lerenden veel op een scherm kijken, mis je mogelijkheden om face-to-face te communiceren, om echt actief te participeren en te interacteren met hun klasgenoten. Het klaslokaal is een unieke ruimte om ideeën en gedachten uit te wisselen.
- Devices brengen lerenden in contact met cyberpesten, “hate speech”, sexting en andere ongezonde ervaringen. Je geeft jongeren ook niet onbeperkt snoep als zij leren hoe zij gezond kunnen eten.
- Er zijn lerenden met psychische aandoeningen voor wie een intensief gebruik van apparaten schadelijk is. Zij ervaren een terugslag als op school met laptops in de klas gewerkt wordt.
- Onderzoek laat zien dat lerenden meer leren als zij aantekeningen schrijven, in plaats van typen. Je verwerkt de stof actiever.
- Zelfs zeer boeiende lessen zijn geen partij voor de nieuwste game of sociaal netwerk. De meest boeiende docenten gebruiken speciale apps die selectief gebruik van smartphones faciliteren.
- Devices zijn zo ontworpen dat ze ons gedrag op verschillende manieren beïnvloeden en manipuleren.
Voorstanders van gebruik van laptops/smartphones
- Je leert jongeren niet slim om te gaan met digitale technologie door smartphones/laptops uit de klas te verbannen.
- Je kunt smartphones en laptops (selectief) voor leerzame doeleinden gebruiken.
- Streng laptopbeleid is een vorm van controle. Docenten zouden de aandacht van lerenden niet moeten kunnen en willen controleren. Kies voor conversatie in plaats van een autoritaire benadering. Praat met lerenden over hoe aandacht werkt.
- Afleiding kan de poort tot leren zijn. Afleiding is noodzakelijk voor ‘piek ervaringen’.
- Leer lerenden dat het nuttig is om verschillende dingen, op verschillende momenten en op verschillende manieren te leren.
- Er zijn lerenden met beperkingen en stoornissen die veel baat hebben bij laptops met speciale programma’s. Door alleen hen toe te staan laptops te gebruiken, benadruk je de beperking of stoornis. Daarmee schaad je de privacy.
- Verbeter je onderwijs als lerenden afgeleid worden. Colleges waarbij aantekeningen gemaakt moeten worden, zijn geen heel effectieve manieren van onderwijs. Als je lerenden productief aan de slag laat gaan met hun devices, dan reduceert dat niet-taakgericht gebruik.
- Er zijn speciale apps die het selectief gebruik van smartphones faciliteren (zoals Flipd).
- Gebruik apparaten waarbij lerenden zelfsturend zijn en het te druk hebben om zich te laten afleiden.
Eerlijk gezegd heb ik in de loop der jaren meer begrip gekregen voor tegenstanders. Vooral nadat ik las dat devices en applicaties bewust worden ontworpen om af te leiden. Toch ben ik ook gevoelig voor het argument dat een autoritaire benadering er niet toe leidt dat lerenden om een slimme manier leren omgaan met deze technologieën.
Wat wel belangrijk is omdat zij een leven lang moeten werken met digitale technologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie