Applicaties voor ‘social learning’ willen ouder-klas verbondenheid vergroten

Als docent kun je over een groot aantal toepassingen beschikken waarmee je lerenden kunt laten creëren en delen. Een aantal toepassingen wil ook ouders bij het leren van lerenden betrekken. Mmmmm…

Toen ik de titel How to use social media in the classroom zag, had ik even het idee teruggekeerd te zijn naar het jaar 2008. Toen las je immers veel over social media in het onderwijs. Auteur Jon Roepke beschrijft in deze bijdrage echter drie verschillende applicaties die gebruikt kunnen worden voor leren waarbij lerenden actief creëren en in een relatief besloten omgeving met anderen delen:

  • Seesaw is een applicatie waarmee lerenden een digitaal portfolio kunnen maken. Zij maken bijvoorbeeld foto’s of video’s van gemaakt werk en delen die vervolgens met docenten, andere lerenden en ouders. Anderen kunnen commentaar geven. Binnen de betaalde versie kunnen docenten ook nog bijdragen formatief ‘beoordelen’.
  • ClassDojo is een applicatie waarmee je positieve feedback kunt geven op het gedrag van lerenden. De applicatie werkt met avatars. Ouders kunnen hier ook toegang toe krijgen.
  • Flipgrid stelt lerenden in staat video’s rond een bepaald onderwerp te publiceren en met de klas te delen. Je bent in staat om ideeën en gedachten van lerenden over een onderwerp te bekijken en te beluisteren. Elke lerende komt hierbij aan bod, ook lerenden die normaliter terughoudend zijn om hun mond open te doen. Lerenden kunnen ook onmiddellijk hun ervaringen en gedachten delen. Docenten kunnen feedback geven. Zij leren lerenden ook hoe zij om moeten gaan met emoji’s, bijvoorbeeld door een rubric te maken waarin emoji’s een bepaalde betekenis hebben.

Deze applicaties hebben een aantal zaken gemeen:

  • Lerenden werken voor een authentiek publiek, maar ook voor een betrekkelijk besloten groep. Daarin verschillen deze applicaties van echte sociale media. Vanuit pedagogisch oogpunt is veel te zeggen voor zo’n ‘veilige’ omgeving.
  • Je geeft lerenden een ‘stem’. Lerenden creëren zelf op een actieve manier en vaak met behulp van meerdere media artefacten.
  • De ouder-klas ‘verbindenheid’ wordt bevorderd. Ik ben hier niet onverdeeld positief over. Lerenden moeten ook kunnen leren, zonder dat hun ouders de hele tijd mee zitten te kijken. Onlangs was er een discussie over ouder toegang geven tot systemen als Magister. Bovenstaande applicaties bieden ook de mogelijkheid om ouders 24/7 mee te laten kijken. Ik zou er eerder voor kiezen dat kinderen hun ouders aan het eind van de dag of een aantal keren per week laten zien wat zij hebben gemaakt.

Ik heb niet gekeken in hoeverre deze toepassingen gebruik maken van verwerkersovereenkomsten en voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik snap de aarzeling niet om ouders te betrekken bij het leerproces van hun kinderen. Natuurlijk moeten kinderen ook zelf leren, maar t.a.v. sommige onderwerpen kunnen ouders de docent toch helpen?

  2. Het gaat niet om het betrekken van ouders bij het leerproces. Het gaat om zorgen omtrent intensieve bemoeienis, het gebrek aan ruimte om bijvoorbeeld fouten te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *