De volgende week promoveert mijn ex-collega Jakko van de Pol op een onderzoek naar de toepassing van een zogenaamd ‘annotatiesysteem‘. Dit is een tool waarmee feedback kan worden gegeven op complexe literatuur. Jakko heeft onderzocht in welke mate deze tool online samenwerkend leren kan ondersteunen. Meer informatie over de werking van de tool -die je ook kunt uit proberen- is op de website van het IVLOS te vinden. De dissertatie van Jakko is ook in het genoemde annotatiesysteem te vinden.
De algemene conclusie uit Jakko’s onderzoek is dat deze tool blijkt geschikter te zijn voor inhoudelijke discussies over literatuur dan discussiefora van elektronische leeromgevingen. Studenten blijken zich meer te focussen op de inhoud van de tekst. Zij blijken teksten ook vaker terug te lezen voordat ze een reactie geven.
Menig web 2.0 adept zal zich wellicht afvragen waarom Jakko deze tool speciaal heeft ontwikkeld en niet eerst gekeken heeft naar -bijvoorbeeld- een wiki. Als ik mij goed herinner, is Jakko langer met dit annotatiesysteem bezig dan dat wiki’s ‘breed’ worden toegepast. Bovendien is Jakko’s systeem niet echt bedoeld om samen aan teksten te schrijven, maar om geschreven teksten van feedback te voorzien.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie