Gerald Chertavian stipt in Schooling In The 21st Century een relevant onderwerp aan. Vandaag de dag is het van belang dat werknemers in spe ook beschikken over bekwaamheden als kritisch kunnen denken, creatief en vernieuwend zijn of digitaal geletterd zijn. Dat stelt andere eisen aan curricula en didactiek. Chertavian stelt
Skills like creativity and leadership cannot be simply “taught” like English and mathematics. Instead educators need to learn to reshape their curricula to include opportunities to introduce these skills, such as projects that encourage innovative thinking, group assignments that encourage leadership, and computer-based assignments that make better use of technology.
Dat is precies wat ik mis in discussies over onderwijsveranderingen. Welke bekwaamheden vinden wij anno 2008 belangrijk? Ontwikkelen lerenden die bekwaamheden buiten school, of heeft het onderwijs daar een rol in? En welke impact heeft dat dan op het onderwijssysteem?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Sir Ken Robinson heeft in een TED-talk al eens eerder ingegaan waarom scholen juist de creativiteit in leerlingen “doden”. Dat heeft veel te maken met de principes waarop het onderwijs vroeger gebaseerd was. Helaas hebben wij deze zelfde principes nog steeds in het onderwijs, met name het middelbaar onderwijs.
Het klopt ook wat je hier zegt. Daar wordt amper over gesproken als we over onderwijsvernieuwing praten.