eSchool News redacteur Gregg W. Downey verwacht dat een lawine aan veranderingen op het onderwijs af zal komen. Hij spreekt daarom van 'Convergent education' (een begrip dat je volgens mij in het Nederlands het beste kunt omschrijven, in plaats van vertalen).
Downey doelt daarbij op het tegelijkertijd opkomen van nieuwe technologieën, nieuwe manieren van leren, robuuste en op standaarden gebaseerde educatieve content en een nieuwe manier van onderwijs 'verzorgen ' (niet meer offline en lokaal, maar via mobiel internet).
At its best, convergent education features diverse learning opportunities delivered via multiple media platforms combined with field trips (virtual or real), live streaming video, interactive archived video, educational gaming, student collaboration, animation, celebrity lectures and adventures, project-based instruction with student-managed data, virtual demonstrations and experiments, continuous monitoring of student engagement and learner satisfaction, and classic, in-the-classroom instruction.
Volgens de auteur zijn het technologische en sociale factoren die hier op van invloed zijn. Bijvoorbeeld hetlerarentekort als gevolg van de vergrijzing van het docentencorps, of de opkomst van open courseware.
Je zult wel denken: dat hebben we wel vaker gehoord (zie bijvoorbeeld mijn recente terugblik op de invoering van ICT in het onderwijs). Maar vokgens Downey komt 'Convergent education' er nu echt aan. De gevestigde orde kan volgens hem veranderingen niet langer tegenhouden omdat grote groepen niet meer afhankelijk zijn van instituten om te leren. Bovendien voorspelt hij dat er nieuwe methoden van validatie zullen ontstaan (bijvoorbeeld crowd-sourcing). In zijn bijdrage geeft hij daar ook een voorbeeld van.
Wat een ras optimist, die Gregg W. Downey. Volgens mij gaat hij echter voorbij aan het feit dat veel mensen vooralsnog alleen online willen leren als zij niet anders kunnen. Je merkt ook dat de meeste mensen aanhanger zijn van een 'expert-benadering' als het gaat om onderwijzen en beoordelen. Het is volgens mij nog maar een zeer selecte groep die vertrouwen heeft in de wijsheid van menigten.
Informele vormen van leren zijn heel belangrijk maar leiden nog steeds niet tot een civiel effect (hoe gaat men bij EVC-procedures om met informeel leren?). Er komen wel alternatieve manieren van onderwijs op, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Bovendien zie je helaas ook een tegengestelde tendens: centralisering en standaardisering van beoordelingen, door erkende instituten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie