Flipped-learning.com laat Stefan van der Weide (@svanderweide) van Stad en Esch uit Meppel aan het woord over de manier waarop hij het concept van de flipped classroom toepast. Een mooi praktijkverhaal over onderwijsinnovatie in de praktijk.
De aanleiding om dit concept toe te passen was de invoering van Macbooks bij Stad en Esch. Digitaal materiaal zou bestaande methoden moeten toepassen. Op een gegeven moment klaagden leerlingen echter dat docenten de Macbook onvoldoende gebruikten. Stefan vond dat hij leerlingen in elk geval de mogelijkheid moest geven om presentaties terug te kijken. Eerst alleen als PDF. Leerlingen gaven daarbij echter aan de toelichting van de docent te missen. Hij is toen opnames gaan maken, die hij via YouTube toegankelijk maakte. Dat betekende nog niet dat hij zijn onderwijs is gaan aanpassen. Pas toen hij merkte dat leerlingen in de les niet meer opletten ('we kunnen de uitleg ook online bekijken'), is hij zijn onderwijs gaan 'flippen'.
Hij heeft de zomervakantie gebruikt om zijn lessen om te vormen. Leerlingen bleken het concept vervolgens snel op te pakken. Aanvankelijk ging Stefan uit van drie niveaus. Op een gegeven moment is hij echter gaan werken met het 'mastery' systeem. Daarbij worden veel assessments op steeds moeilijker wordend niveau gebruikt. Volgens Dan Pink is 'mastery' een gemoedtoestand waar je naar moet streven ten behoeve van het bevorderen van intrinsieke motivatie. Stefan en zijn leerlingen merkten ook dat dit zo werkt:
higher motivation, using their creativity more and seeing a lot of kids being passionate about the way they learned
Stefan meldt ook dat de cijfers in vergelijking met andere jaren met 10% zijn gestegen, en dat de motivatie van lerenden nog meer is toegenomen.
“Ga er mee aan de slag”, raadt hij aan. En betrek leerlingen en collega's erbij.
Een mooi praktijkverhaal, dat ook illustreert hoe een gemotiveerde docent kan leren. Door uit te proberen, door tips via Twitter, bronmateriaal via Google, en door de informatie weer toe te passen. Stefan heeft veel tijd en energie in de vernieuwing geïnvesteerd, en dat betaalt zich nu uit. Had hij fouten kunnen vermijden door zich eerst te oriënteren? Vast. Maar het is de vraag of Stefan dan gemotiveerd genoeg zou zijn geweest om het geleerde toe te passen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie