Ambulante begeleiding effectief middel voor passend onderwijs (#in)

Eén van de forse bezuinigingen op onderwijs betreft de ambulante begeleiding (bijna 91 miljoen euro). Eén van de redenen van minister Van Bijsterveld is dat niet duidelijk zou zijn dat ambulante begeleiding iets oplevert voor docenten.

Een recente studie laat van dit argument evenwel niets heel. De studie AB verhelderd. Onderzoek naar inhoud en uitkomsten van Geïndiceerde Ambulante Begeleiding bij REC Vierland-Zuid laat onder meer zien dat ambulante begeleiding (AB) wel degelijk een effectief middel is om in te zetten bij het begeleiden van leerkrachten.

84% van de leerkrachten vindt dat het gedrag van hun leerling door de ambulante begeleiding positief is veranderd, 62% van de leerkrachten vindt dat hun leerling beter functioneert en 89% van de leerkrachten merkt dat ze de leerling beter kunnen begeleiden/opvoeden. Let wel: het gaat hierbij niet om opvattingen van docenten. De onderzoekers hebben hiervoor o.a. een valide en betrouwbare gedragsvragenlijst gebruikt.

Ambulante begeleiding is het ondersteunen van professionals in het basis- of voortgezet onderwijs (bv. leerkrachten, interne begeleiders, remedial teachers of zorgcoördinatoren) door daartoe opgeleide deskundigen. Het doel is onderwijsbelemmeringen bij een leerling op te heffen of te verminderen, zodat deze leerling optimaal van het onderwijs kan profiteren.

Vanaf augustus 2012 gaat dus het mes in het bestaande systeem van ambulante begeleiding (dat dus goed werkt). Uiteindelijk is het de leerling, die de zorg hard nodig heeft, die aan het kortste eind zal trekken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *