Alternatieve manieren van belonen die motiveren om te leren

Volgens Richard Curwin werken de traditionele manieren van belonen (‘de wortel’) niet bij het motiveren van leren en gedragsverandering. In How to Motivate Learning: Alternatives to Rewards licht hij de drie belangrijkste alternatieve manieren toe.

In de eerste plaats adviseert hij om vooral waardering te tonen. Evalueer leerprestaties en gedrag van lerenden, en toen waardering voor wat zij goed hebben gedaan. Curwin schrijft:

Appreciation is always given after a student’s behavior. It is neither conditional nor pre-determined. When we appreciate we are not looking for a repeat performance, although we wouldn’t mind it. Appreciation comes from the heart, not some system.

Begin inderdaad eens met oprechte schouderklopjes, en bemerk dat dit inderdaad tot positief gedrag kan leiden.

Op de tweede plaats vindt Curwin het van groot belang om passende uitdagingen te introduceren. Lerenden hebben niet graag te gemakkelijke opdrachten. Dat motiveert niet. Lerenden moeten het gevoel hebben een overwinning te behalen. Wat dat betreft kan het onderwijs inderdaad leren van games. Richard Curwin schrijft:

The trick is to find the most appropriate level of challenge. Too easy builds little pride, and too hard leads to frustration. The best way to do this is to offer various levels of challenge and let the student choose, like a video game with various difficulty levels. Of course, there can be no reward or punishment attached, or students will naturally go for the easiest level.

Deze manier van belonen verhoudt zich uiteraard niet tot sterk gestandaardiseerd onderwijs.

Op de derde en laatste plaats adviseert de auteur om jouw leerlingen of studenten goed te kennen en oprechte interesse voor hen te tonen. Het gaat dus om het creëren van een authentieke, warme, pedagogische, relatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *