-
Een onderwijscatalogus beschrijft het onderwijsaanbod van een MBO-instelling, en presenteert losse stukjes onderwijsaanbod (onderwijsproducten). Op basis hiervan kunnen individuele leerpaden worden samengesteld. Een onderwijscatalogus wordt dan ook gezien als een belangrijk middel voor flexibilisering van het onderwijs. saMBO-ICT is een campagne gestart om meer bekendheid te geven aan de vernieuwde onderwijscatalogus. Diverse filmpje’s en demo’s bieden inzicht in wat een onderwijscatalogus doet en kan.
- Demonstratie werking van de onderwijscatalogus
- Wizard waarmee je zelf aan de slag kunt met de modulariteit van een onderwijscatalogus (Flash)
Doel is dat MBO-instellingen actief kennis kunnen maken met de onderwijscatalogus (en daarna met andere belangrijke onderdelen van het procesmodel van Triple A).
Ik kan nu wel uitgebreid gaan beschrijven dat een onderwijscatalogus uitgaat van onderwijsproducten, met specifieke kenmerken, die op identieke wijze zijn beschreven. Of dat de inzet van middelen die nodig zijn voor het uitvoeren van het onderwijs, efficiënter worden georganiseerd met behulp van de catalogus. Maar je kunt veel beter zelf naar de ‘NuSamenDoen’-site gaan voor meer informatie.
Zoals onderstaand filmpje waarin het concept van de onderwijscatalogus wordt uitgelegd.
Andere onderdelen zijn:
Een onderwijscatalogus heeft wat mij betreft overigens pas zin als het onderwijs daadwerkelijk wordt ingedeeld in ‘legoblokken’ waarmee flexibele trajecten zijn samen te stellen. Een onderwijscatalogus op zich leidt niet tot meer flexibel onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Harry Gankema van KPC Groep beschrijft in het toegankelijke boekje ‘Leren goed geregeld’ wat een onderwijscatalogus is en hoe je hem voor je opleiding samenstelt. Meer info op de site van KPC Groep: http://www.kpcgroep.nl/Overig/Decomponeren.aspx
Dank voor de tip.
Ziet er prachtig uit, laten we zeggen dat BVE prima weet hoe ze het zou willen. De wens is alleen niet wat distributeurs wilen.
Wordt tijd blok te vormen.