Alles wat ik moet weten over Twitter in het onderwijs, leerde ik op de kleuterschool (#in)

Wat kun je leren van de kleuterschool, als het gaat om Twitter? Daar gaat het paper All I need to know about Twitter in Education I learned in Kindergarten van Wolfgang Reinhard, Steve Wheeler en Martin Ebner over. In hun paper schrijven zij onder andere over enkele cases waarin onderwijsgevenden microbloggen binnen het onderwijs gebruiken:

  • Chinese studenten gebruiken Twitter om te leren in het Engels met elkaar te converseren (tijdens college's komt het er niet van).
  • Het betrekken van studenten bij discussies in grootschalige onderwijssettings.
  • Het versterken van proces-georiënteerd leren door studenten te laten reflecteren op hun leren (a new way to self-document students' learning behaviour).

Vervolgens gaan de auteurs aan de hand van een gedicht over de kleuterschool -voor de jongeren onder ons: groep 1 en 2 van de basisschool- in op de onderliggende principes van Twitter. Principes, die maken dat je Twitter met succes voor leren in kunt zetten:

  • Deel data.
  • Pleeg geen plagiaat, maar laat zien waar je ideeën en bronnen vandaan komen (retweet).
  • Beschadig geen mensen. Vreemd genoeg geven de auteurs hierbij aan dat studenten, als Twitter wordt ingezet in het onderwijs, alleen betekenisvolle tweets moeten plaatsen (het verband met beschadigen van mensen ontgaat mij).
  • Laat dingen weer achter, waar je ze gevonden hebt (slaat ook op bronvermelding via retweet).
  • Ruim je eigen rommel op. Gebruik hash tags om tweets te ordenen.
  • Neem Twitter niet al te serieus. Je moet bijvoorbeeld altijd checken of geplaatse feiten correct zijn.
  • Maak je excuses als je mensen onheus hebt behandeld. Bijvoorbeeld als een bericht verkeerd is overgekomen.
  • Wees je bewust van de risico's van het plaatsen van berichten ('was je handen').
  • Herstel gemaakte fouten. Tweets verspreiden zich namelijk snel. Verwijderen is niet afdoende.
  • Warme koekjes en koude melk zijn goed voor jou. Oftewel: Twitter kan waardevolle connecties opleveren. Sociale, voor andere vaak triviale, conversaties spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Zoek de balans. Twitter is niet de ultieme netwerktool.
  • Take a nap every afternoon. Twitter kan afleiden. Schakel Twitter dus regelmatig uit.
  • Als je de weide wereld in gaat, kijk dan uit voor het verkeer, blijf bij elkaar etc. De zwakke sociale verbanden tussen mensen die Twitteren worden sterker als je elkaar helpt, linkt naar andere relevante bronnen, maar ook als je off-topic kletst.
  • Wees je bewust van het onverwachte (serendipiteit).

Wat mij betreft zinvolle principes, al vind ik het verband met het gedicht over de kleuterschool soms wat vergezocht.

Het derde deel van het paper is gewijd aan Twitter in het onderwijs. Dit deel kent overigens overlap met de gepresenteerde cases (gebrek aan eindredactie?).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *