Maarten van Hoof van de Stichting Educatie Technologie attendeerde me onlangs op de Alane Nieuwslezer. Deze applicatie helpt inburgeraars bij het leren van de Nederlandse taal. Via een toets van zeventig vragen wordt de woordenschat in kaart gebracht.
Op basis daarvan krijgt de cursist recente krantenartikelen aangeboden, op een bepaald niveau. Daarbij wordt rekening gehouden met niveau en aandachtsgebied. Deelnemers moeten opdrachten maken, door woorden aan te vullen. Ook wordt bijgehouden in hoeverre de woordenschat wordt vergroot.
Het mooie van dit initiatief is ook dat er onderzoek is gedaan naar de resultaten, door twee onderzoekers van de Universiteit van Tilburg. In een paper wordt ingegaan op de uitgangspunten, het ontwerp, de ervaringen en de effectiviteit van deze applicatie. De eerste resultaten zijn positef, concluderen de onderzoekers.
Op basis van de gevonden tekstdekkingspercentages mag worden geconcludeerd dat
tien actuele, automatisch van het internet geminde nieuwsbronnen met een dagelijks
corpus van ongeveer 1200 teksten per dag, voldoende is voor de selectie van
begrijpelijk lesmateriaal voor leerlingen met een woordenschat groter dan 1500
lemma’s. De tekstdekking van drie dagelijks geselecteerde teksten valt binnen de eerder
gevonden range voor effectief leren van woorden uit de context (tussen de 85% en 92% dekking). Leerders onder dit niveau kunnen mogelijk worden bediend door
speciaal voor dit niveau geschreven teksten toe te voegen aan het corpus.
Wel bevelen zij aan door te gaan het het verzamelen van gegevens.
Het paper zelf staat nog niet online. Wel een samenvatting en een presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie