AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking

Het artikel “The Impact of AI in Advancing Accessibility for Learners with Disabilities” bespreekt hoe AI bij kan dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit van het onderwijs voor lerenden met een beperking en extra ondersteuningsbehoefte.

DALL-E: Hier is een afbeelding van een blinde en slechtziende persoon die dankzij een smartphone-app real-time visuele assistentie ontvangt.
DALL-E: Hier is een afbeelding van een blinde en slechtziende persoon die dankzij een smartphone-app real-time visuele assistentie ontvangt.

AI biedt volgens de auteur nieuwe kansen om onderwijs meer toegankelijk en gelijkwaardig te maken. Hoewel mensen met een beperking of extra ondersteuningsbehoefte het meest kunnen profiteren van nieuwe AI-tools, zijn zij vaak de groep die het minst profiteert van deze technologische vooruitgang. Onderzoek laat zien dat slechts 7% van de mensen met een beperking vindt dat zij voldoende vertegenwoordigd zijn bij de ontwikkeling van AI-producten, terwijl 87% bereid is om feedback te geven.

AI heeft de potentie om barrières weg te nemen door technologieën zoals automatisch gegenereerde bijschriften, beeldbeschrijvingen en spraakherkenning. Denk bijvoorbeeld aan geavanceerde tools voor automatische ondertiteling en alternatieve tekstbeschrijvingen voor afbeeldingen. Deze tools stellen blinde en slechtziende studenten in staat om toegang te krijgen tot visuele informatie. MIT’s VisText kan zelfs complexe grafieken en diagrammen beschrijven. Grote taalmodellen (LLM’s) zoals ChatGPT spelen een grote rol bij de ontwikkeling van deze tools, met toepassingen die tot voor kort onmogelijk leken.

Naast visuele hulpmiddelen, zoals beeldbeschrijvingen via tools als ChatGPT en Vision API’s, worden er ook tools ontwikkeld voor auditieve ondersteuning, zoals het project van het Rijksmuseum in samenwerking met Microsoft om audiodescripties van kunstwerken toegankelijk te maken. Daarnaast helpen spraakherkenning en AI-gebaseerde ondertiteling volgens deze bijdrage mensen met gehoorproblemen om volwaardig deel te nemen aan onderwijs.

AI wordt verder ingezet voor het geven van extra ondersteuning bij cognitieve en fysieke beperkingen. Projecten zoals “Be My AI,” een visuele assistent geïntegreerd in de “Be My Eyes” app, helpen blinden en slechtzienden met realtime visuele assistentie. Ook zijn er initiatieven zoals de AI-robot ZB, die lerenden met beperkingen helpt sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Andere voorbeelden zijn:

  • Inclusief ontwerp: Tools als Accessibility CoPilot en Ask Microsoft Accessibility helpen ontwikkelaars toegankelijke content te creëren. Navilens gebruikt QR-code technologie om blinden en slechtzienden te assisteren.
  • Ondersteuning bij coderen: GitHub Copilot Chat helpt programmeurs de toegankelijkheid van hun code te verbeteren.
  • Vertaling, ondertiteling en spraakherkenning: Microsoft Copilot+ biedt live vertaling, terwijl apps als SRAVI en Ava communicatie voor doven en slechthorenden vergemakkelijken.

Ondanks de vooruitgang zijn er zorgen over de toegankelijkheid van deze technologieën. Veel hulpmiddelen zijn niet beschikbaar voor iedereen, en er is een gebrek aan betrokkenheid van de doelgroep zelf bij de ontwikkeling van AI-oplossingen.

Mijn opmerkingen

In veel publicaties is de impact van AI op de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking of extra ondersteuningsbehoefte vaak een ‘ondergeschoven kindje’. Terwijl juist daar veel potentie zit, als het gaat om AI. Veel van deze technologieën zijn echter nog onvoldoende doorontwikkeld. En dan hebben we het niet eens over de betaalbaarheid van deze faciliteiten.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *