AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen)

Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar.

Ruim 3.300 respondenten uit 93 landen namen deel aan het onderzoek via een online vragenlijst, waarbij ze maximaal drie opties konden kiezen uit een lijst van 16 mogelijke thema’s.

De dominantie van AI als belangrijkste thema binnen L&D zet door. Met 22,6% van de stemmen staat AI net als vorig jaar bovenaan, nu zelfs met een nog hogere score. Donald Taylor had verwacht dat AI dit jaar zou terugvallen in de lijst. Belangrijke thema’s hadden tot nu toe namelijk een vergelijkbaar patroon: na een geleidelijke toename, neemt de aandacht op een gegeven moment weer af. Dat is bij AI dus niet gebeurd. Dat komt volgens Taylor omdat AI alomtegenwoordig is, een een belangrijke groep technologieën is die op tal van wijzen worden toegepast.

Ontwikkeling AI als belangrijk thema
Bron: Global Sentiment Survey 2025

Het gebruik van AI in L&D is volgens Taylor overigens nog steeds vooral gericht op het verbeteren van efficiency, zoals het sneller kunnen maken van leermateriaal.

De top 5 wordt verder gevormd door ‘re- and upskilling’ (10%), op vaardigheden gebaseerd talentmanagement (8,9%), gepersonaliseerd leren (8,2%) en learning analytics (6,9%). Deze vijf opties zijn volgens Taylor allemaal gericht op het gebruik van data. Gepersonaliseerd leren is daarnaast nauw verbonden met AI.

Opvallend is volgens Donald Taylor ook dat drie opties die te maken hebben met het aantonen van waarde significant zijn gestegen: meer verdiepend overleg met de organisatie, het zichtbaar maken van waarde, en performance support.

Er zijn volgens Taylor overigens drie belangrijke redenen waarom bepaalde opties in populariteit dalen. De eerste reden is dat ze zo gebruikelijk worden dat ze niet meer als vernieuwend worden gezien (denk aan mobiel leren en leerplatformen). De tweede reden is dat sommige oplossingen, zoals virtual en augmented reality, een waardevol zijn in zeer specifieke niches (denk aan situaties waar oefenen in de praktijk lastig of risicovol is). De derde reden is dat bepaalde oplossingen, zoals reskilling en learning analytics, complexer blijken te zijn dan eerst gedacht, waardoor ze wel aantrekkelijk lijken maar in de praktijk weinig worden toegepast.

‘AI’ is volgens Donald Taylor een ‘General-Purpose Technology’ vergelijkbaar met stoomkracht, het wiel of internet. De verspreiding van AI binnen L&D is volgens hem onomkeerbaar gebleken, waarbij zelfs landen die aanvankelijk sceptisch waren, zoals Ierland en Brazilië, AI nu als hoogste prioriteit zien. Uit onderzoek tussen november 2023 en oktober 2024 blijkt dat L&D-afdelingen AI steeds vaker gebruiken, maar voornamelijk voor het maken van trainingsmateriaal, terwijl slechts weinigen het inzetten voor bedrijfsbrede transformatie.

Taylor stelt dat voor een meer geavanceerd gebruik van AI ‘readiness’ nodig is op drie gebieden: binnen AI zelf, binnen L&D en binnen de bedrijfsvoering. Dit betekent dat L&D-afdelingen zich moeten ontwikkelen tot afdelingen die open staan voor verandering en de organisatie goed begrijpen, met sterke relaties binnen de organisatie om prestatieproblemen aan te pakken. L&D staat volgens hem nu voor een belangrijke keuze: AI behandelen als een nieuwigheid die alleen geschikt is voor bepaalde taken, of bouwen aan een toekomst waarin data en AI centraal staan. Deze laatste keus vereist inspanning maar is volgens Taylor essentieel voor de toekomstige relevantie en invloed van L&D binnen organisaties.

Mijn opmerkingen

Uiteraard kun je kanttekeningen plaatsen bij dit rapport. Donald Taylor doet dat zelf ook uitvoerig. Hij vat het nut van deze analyse als volgt samen: We believe that the main role of the survey is to provoke questions rather than provide answers.

Donald Taylor wijst bijvoorbeeld op het gegeven dat de interpretatie van begrippen per taal kan verschillen. Engelstalige respondenten hechten bijvoorbeeld meer waarde aan ‘het aantonen van waarde’ en ‘dieper overleg met de organisatie’ dan niet-Engelstalige respondenten, mogelijk door verschillen in online discussies en professionele netwerken.

Het verbaast me overigens dat Taylor meer verdiepend overleg met de organisatie, het zichtbaar maken van waarde, en performance support typeert als ‘waarde trio’. Waarom zou je ‘collaborative/social learning’ en ‘micro learning’ daar niet onder scharen? Dit zijn, net als performance support, ook vormen van leren en -als het goed is- ook gericht op het creëren van waarde.

Het verbaast mij weer niet dat ‘AI’ weer als belangrijkste thema naar voren is gekomen. De aandacht voor AI op het gebied van leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs is meer dan tien jaar in opkomst, maar heeft sinds de publieke beschikbaarheid van ChatGPT (eind november 2022) een enorme ‘boost’ gekregen. Professionals en organisaties proberen grip te krijgen op de betekenis voor werken, bekwaamheden en leren. Mede dankzij de steeds krachtiger wordende technologie, is het einde van deze expeditie bepaald nog niet in zicht.

Donald Taylor wijst m.i. terecht op het belang om ‘AI’ te beschouwen als drijvende kracht voor organisatieverandering en -verbetering. L&D zou moeten helpen bij de inbedding van ‘AI-technologieën’ in de organisatiestrategie. Het gaat er daarbij om een relatie te leggen met thema’s zoals het zichtbaar maken van waarde, performance support, social learning en ‘reskilling/upskilling’. Daarvoor moet je weten wat ‘AI’ is, wat AI-toepassingen kunnen (en wat niet), wat de gevolgen zijn van AI-toepassingen voor werkzaamheden, wat dit vervolgens betekent voor bekwaamheden van werknemers, enzovoorts.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *