AI kent lerenden niet echt, en dat heeft gevolgen voor de toepassing van AI voor leren, opleiden en onderwijs

AI-toepassingen hebben potentie voor leren. Toch wijst Sue Ollerhead in de bijdrage “Teachers truly know students and how they learn. Does AI?” op een relevante, en m.i. weinig benoemde, beperking van generatieve AI voor leerdoeleinden.

een foto-realistische afbeelding van een cultureel divers samengestelde groep studenten in de aula van een school
DALL-E: een foto-realistische afbeelding van een cultureel divers samengestelde groep studenten in de aula van een school

Ollerhead begint haar bijdrage met de al vaker gememoreerde voordelen van generatieve AI-toepassingen. Zij wijst er echter ook op dat deze toepassingen niet beschikken over interpersoonlijke vaardigheden of over een empathisch vermogen waarover goede docenten van vlees en bloed wel beschikken. Sue Ollerhead wijst daarbij op onderwijssettings, zoals die in West-Sydney, waar 95% van de lerenden een niet-Engelstalige achtergrond heeft. Deze lerenden hebben vaak uiteenlopende behoeften. Sommigen zijn zeer geletterd, terwijl anderen de basisvaardigheden in het Engels nog niet beheersen. Verder heb je bijvoorbeeld te maken met vluchtelingen met traumatische ervaringen. Zij stelt dat effectief onderwijs verzorgen impliceert dat je in dergelijke situaties een uitgebreid begrip hebt van individuele achtergronden. AI-toepassingen zijn daar (vooralsnog?) niet toe in staat.

Docenten begrijpen wel verhalen, achtergronden en beperkingen van lerenden. Inclusief culturele gevoeligheden, taalgebruik en toegang tot middelen. Deze menselijke dimensie is volgens haar van groot belang voor het creëren van een inclusieve en stimulerende leeromgeving. Voor effectieve differentiatie is volgens haar het herkennen van culturele nuances cruciaal. Docenten moeten ook kritisch naar hun lesinhoud kijken en zichzelf onder meer vragen stellen over eigen vooroordelen en blinde vlekken, gevoeligheden die kunnen ontstaan rond waarden, kennis en taal, en over hoe zij cultureel en taalkundig verantwoord onderwijs kunnen verzorgen om welzijn en prestaties te bevorderen.

Zij pleit daarom voor een pedagogische benadering waarin ‘AI’ een ondersteunende rol speelt, en waarin de nadruk blijft liggen op menselijke interactie en culturele responsiviteit. Ollerhead refereert daarbij ook aan de taalkundige Joseph Lo Bianco die stelt dat de voordelen van AI voor taal- en cultuuronderwijs overschat worden. ‘AI’ kan volgens hem informatie verwerken en synthetiseren, maar mist de interpersoonlijke connecties die nodig zijn voor intercultureel begrip. De emoties, creativiteit en persoonlijke benaderingen die essentieel zijn voor betekenisvol onderwijs blijven dan (op dit moment?) menselijke kwaliteiten.

Mijn opmerkingen

Op dit moment zijn AI-toepassingen onvoldoende in staat culturele achtergronden van lerenden te herkennen. Je kunt AI-toepassingen daar wel mee voeden. Vervolgens kunnen deze toepassingen daar wel op een bepaalde mate mee omgaan. Ik heb ChatGPT 4o bijvoorbeeld gevraagd:
Ik ben docent Nederlands op een school waarop leerlingen zitten met tal van culturele en religieuze achtergronden. Ik wil meer leerplezier bevorderen bij mijn leerlingen. Daarom denk ik erover om klassikaal het boek De schat in het Zilvermeer van Karl May te gaan lezen. Is dat een goed idee?

ChatGPT 4o geeft vervolgens een uitgebreid advies, waarin ChatGPT 4o ook wijst op de stereotypen die voorkomen in May’s werk. ChatGPT ging niet in op de Westers-christelijke superioriteit in deze boeken, maar komt wel met alternatieven (zoals Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman).

Andere bronnen over generatieve AI

  1. Een complete Master thesis geschreven door AI
  2. AI-generated poetry is indistinguishable from human-written poetry and is rated more favorably
  3. Wanneer werk je best met mensen en wanneer met AI? Onderzoek
  4. Claude AI kan nu visuele data analyseren: een test met wetenschappelijke grafieken
  5. Google’s Learn About: een nieuw studie pareltje na NotebookLM
  6. Student Writing Guide with ChatGPT
  7. Magentic One: A Generalist Multi-Agent System for Solving Complex Tasks
  8. OpenAI is working on an ‘agent operator’ that could help wrangle autonomous AI
  9. Best Practice Alert: AI als persoonlijke studiecoach
  10. AI Agent die AI chatbot inzet om taken van mij over te nemen
  11. Kan AI al op PhD niveau schrijven?
  12. Why AI Agents Freak Me Out a Little
  13. Bold Predictions for AI in 2025
  14. Adapting GenAI for the next generation of learning
  15. Human-AI collaboration: Designing artificial agents to facilitate self-regulated learning
  16. Preparing Educators to Teach and Create With Generative Artificial Intelligence
  17. Feels Like Empathy: How ‘Emotional’ AI Challenges Human Essence

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *