AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende

Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective.

Hier is de foto-realistische afbeelding van een student die met een AI-toepassing een vreemde taal leert
DALL-E: Hier is de foto-realistische afbeelding van een student die met een AI-toepassing een vreemde taal leert

Caktus AI is een bedrijf dat -tegen betaling- ‘huiswerk’-hulp met behulp van AI biedt aan lerenden. Volgens Zhang blijkt uit onderzoek onder 2,6 miljoen gebruikers van hun platform blijkt dat lerenden de nauwkeurigheid van AI voor schoolgerelateerd werk gemiddeld beoordelen met een 7,2 op een schaal van 10. Lerenden blijken dus veel vertrouwen te hebben in de output van AI bij hun werk. Toch is het volgens hem belangrijk om te erkennen dat AI-systemen soms feitelijk onjuiste informatie genereren. Daarnaast wijst hij op het probleem van vooroordelen die AI-modellen vaak hebben op basis van de gegevens waarmee ze zijn getraind.

Lerenden moeten zich hiervan bewust zijn en daarom kritisch blijven. Volgens hem is het daarom interessant te zien dat 41% van de lerenden aangeeft dat ze AI-gegenereerde inhoud altijd bewerken, terwijl slechts 3% zegt dit nooit te doen. Hij stelt dat het leren dat hiermee gepaard gaat, nog steeds de algehele onderwijservaring van lerenden positief ondersteunt. Zhang schrijft ook dat AI een positieve invloed kan hebben op de schrijfvaardigheden van lerenden als docenten lerenden stimuleren om bronnen en gegevens dubbel te controleren.

In zijn bijdrage geeft de auteur ook een overzicht van de meest voorkomende toepassingen van AI door lerenden:
– Hulp bij schrijftaken
– Beantwoorden van algemene huiswerkvragen
– Ondersteuning bij onderzoek en het vinden van academische bronnen
– Inspiratie en advies
– Hulp bij wiskundige problemen
– Administratieve taken (zoals e-mails of planning)
– Ondersteuning bij programmeren
– Hulp bij het leren van talen

Vooral bij het leren van talen kan AI volgens hem van toegevoegde waarde zijn. De directe feedback die AI-tools kunnen geven, ondersteunt lerenden dan aanzienlijk. Dit zou je als taaldocent kunnen integreren in je onderwijs.

Volgens Zhang wordt de samenwerking tussen AI-bedrijven en het onderwijs steeds belangrijker. Lerenden gebruiken AI vaak, en dat leidt ertoe dat docenten soms bezorgd zijn over de impact op basisvaardigheden en effectief leren. Verder refereert Zhang aan het voorkomen van misbruik. AI-tools zouden bijvoorbeeld bronnenonderzoek makkelijker mogelijk moeten maken en beter moeten faciliteren. Deze integratie van feitelijke informatie in de essays van lerenden kan volgens de auteur tijd besparen en er tegelijkertijd voor zorgen dat hun schrijfproces origineel blijft en dat ze het onderwerp beter begrijpen. Transparantie over AI-gebruik door lerenden kan helpen bij het beschermen tegen misbruik, meent Zhang. Docenten zouden zicht moeten hebben op de wijze waarop lerenden AI inzetten. Hij verwacht dat als het onderwijs mee evolueert met AI, dit kan leiden tot betere manieren van leren.

Mijn opmerkingen

Tao Zhang laat zien dat een deel van de lerenden AI waarschijnlijk wijs inzet binnen hun leerproces. Maar een ander deel waarschijnlijk ook niet of minder wijs. Daarom is het belangrijk dat we lerenden wegwijs maken in verstandig gebruik. En om dat te kunnen doen, moeten we zelf op een goede manier gebruik maken van AI.

Zhang gaat verder niet in op de aard van de opdrachten en taken en de wijze waarop lerenden daarbij AI kunnen en mogen gebruiken. Verder is een interessante vraag: wanneer draagt het gebruik van AI bij aan leren (bijvoorbeeld door onnodige cognitieve belasting te verminderen), en wanneer gaat het ten koste van leren (bijvoorbeeld als AI belangrijke leertaken voor de lerende uitvoert, en geen hulp geeft).

Andere bronnen over generatieve AI

  1. How to organize AI resources?
  2. From data to meaning using AI
  3. Ask the Machines – Learning In a Flat World
  4. “AI-Proof” Written Assignments Might Be Impossible
  5. 8 Inspirational Voices on AI for the Summer
  6. AI in Math: Improving Error Identification and Feedback
  7. The Generative Approach to Education
  8. Stop looking for evidence of cheating, start looking for learning
  9. Is learning engineering next phase of instructional design?
  10. Are higher education systems about to collapse?
  11. Designing for Education with AI: Essential Guide for Developers
  12. He Helped Invent Generative AI. Now Wants to Save It
  13. Mapping the World’s Readiness for Artificial Intelligence
  14. How to opt out of ChatGPT using your chats to train models
  15. ChatGPT Now Has PhD-Level Intelligence
  16. Realising AI’s transformative impact
  17. Can we please stop calling it AI
  18. 11 Ways AI Is Revolutionizing eLearning
  19. Biggest Edtech Companies Are Going All In on AI
  20. ChatGPT Writing Assessments Compared to Human Assessments
  21. RIP assessment? Reward non-AI knowledge and understanding
  22. Craft a Generative AI Use Policy in Higher Education
  23. The AI Revolution Will Not Be Monopolized
  24. Classroom Tech Outpaces Research. Why That’s a Problem
  25. Cloud AI Slides to Rock Bottom in Gartner Hype Cycle
  26. ChatGPT Code: Is AI Actually Good At Writing Code?
  27. AI Can’t Replace Teaching, but It Can Make It Better
  28. The Learning Agency: Guides & Resources
  29. AI’s Growing Influence in Higher Education
  30. Why digital literacy is critical for academic advisors
  31. Personalized Strategic Vision: Meet Needs of Learners
  32. Teachers’ Opinions On AI In The Classroom
  33. More teachers using AI-Detection tools. Might be a problem
  34. How Microsoft Copilot Can Transform Workflows of K–12
  35. AI can beat university students in exams, study suggests
  36. AI in Education: Expert discussions on shaping the Future of Learning
  37. Murky guidelines on AI recording devices in classrooms
  38. Academic use of AI for teaching is on the rise
  39. Role of Artificial Intelligence in Online Language Learning
  40. Book review: ‘Creating the University of the Future’
  41. An Introduction to Open Educational Resources and Their Implementation in Higher Education
  42. AI-powered scams and what to do about them
  43. AI companies are treasure troves for hackers
  44. Spotting lies? AI lie detectors better than humans
  45. Platforms tracking student engagement demand greater scrutiny
  46. Expert Warns That AI Industry Due for Huge Collapse
  47. Ask YouTube to remove AI-generated content that sounds or looks like you
  48. Has the digital transformation finished, or will it live on forever?
  49. The trouble with age-gating the internet
  50. Is AI the Bitter End – or the Lucrative Future – of Book Publishing?
  51.  Businesses Need to Wake Up to AI
  52. Transforming L&D With AI: A Blueprint For Success
  53. AI transformation: Here’s what it means for a company
  54. 5 Skills You Need to Future-Proof Your Career in 2024

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *