Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective.
Caktus AI is een bedrijf dat -tegen betaling- ‘huiswerk’-hulp met behulp van AI biedt aan lerenden. Volgens Zhang blijkt uit onderzoek onder 2,6 miljoen gebruikers van hun platform blijkt dat lerenden de nauwkeurigheid van AI voor schoolgerelateerd werk gemiddeld beoordelen met een 7,2 op een schaal van 10. Lerenden blijken dus veel vertrouwen te hebben in de output van AI bij hun werk. Toch is het volgens hem belangrijk om te erkennen dat AI-systemen soms feitelijk onjuiste informatie genereren. Daarnaast wijst hij op het probleem van vooroordelen die AI-modellen vaak hebben op basis van de gegevens waarmee ze zijn getraind.
Lerenden moeten zich hiervan bewust zijn en daarom kritisch blijven. Volgens hem is het daarom interessant te zien dat 41% van de lerenden aangeeft dat ze AI-gegenereerde inhoud altijd bewerken, terwijl slechts 3% zegt dit nooit te doen. Hij stelt dat het leren dat hiermee gepaard gaat, nog steeds de algehele onderwijservaring van lerenden positief ondersteunt. Zhang schrijft ook dat AI een positieve invloed kan hebben op de schrijfvaardigheden van lerenden als docenten lerenden stimuleren om bronnen en gegevens dubbel te controleren.
In zijn bijdrage geeft de auteur ook een overzicht van de meest voorkomende toepassingen van AI door lerenden:
– Hulp bij schrijftaken
– Beantwoorden van algemene huiswerkvragen
– Ondersteuning bij onderzoek en het vinden van academische bronnen
– Inspiratie en advies
– Hulp bij wiskundige problemen
– Administratieve taken (zoals e-mails of planning)
– Ondersteuning bij programmeren
– Hulp bij het leren van talen
Vooral bij het leren van talen kan AI volgens hem van toegevoegde waarde zijn. De directe feedback die AI-tools kunnen geven, ondersteunt lerenden dan aanzienlijk. Dit zou je als taaldocent kunnen integreren in je onderwijs.
Volgens Zhang wordt de samenwerking tussen AI-bedrijven en het onderwijs steeds belangrijker. Lerenden gebruiken AI vaak, en dat leidt ertoe dat docenten soms bezorgd zijn over de impact op basisvaardigheden en effectief leren. Verder refereert Zhang aan het voorkomen van misbruik. AI-tools zouden bijvoorbeeld bronnenonderzoek makkelijker mogelijk moeten maken en beter moeten faciliteren. Deze integratie van feitelijke informatie in de essays van lerenden kan volgens de auteur tijd besparen en er tegelijkertijd voor zorgen dat hun schrijfproces origineel blijft en dat ze het onderwerp beter begrijpen. Transparantie over AI-gebruik door lerenden kan helpen bij het beschermen tegen misbruik, meent Zhang. Docenten zouden zicht moeten hebben op de wijze waarop lerenden AI inzetten. Hij verwacht dat als het onderwijs mee evolueert met AI, dit kan leiden tot betere manieren van leren.
Mijn opmerkingen
Tao Zhang laat zien dat een deel van de lerenden AI waarschijnlijk wijs inzet binnen hun leerproces. Maar een ander deel waarschijnlijk ook niet of minder wijs. Daarom is het belangrijk dat we lerenden wegwijs maken in verstandig gebruik. En om dat te kunnen doen, moeten we zelf op een goede manier gebruik maken van AI.
Zhang gaat verder niet in op de aard van de opdrachten en taken en de wijze waarop lerenden daarbij AI kunnen en mogen gebruiken. Verder is een interessante vraag: wanneer draagt het gebruik van AI bij aan leren (bijvoorbeeld door onnodige cognitieve belasting te verminderen), en wanneer gaat het ten koste van leren (bijvoorbeeld als AI belangrijke leertaken voor de lerende uitvoert, en geen hulp geeft).
Andere bronnen over generatieve AI
- How to organize AI resources?
- From data to meaning using AI
- Ask the Machines – Learning In a Flat World
- “AI-Proof” Written Assignments Might Be Impossible
- 8 Inspirational Voices on AI for the Summer
- AI in Math: Improving Error Identification and Feedback
- The Generative Approach to Education
- Stop looking for evidence of cheating, start looking for learning
- Is learning engineering next phase of instructional design?
- Are higher education systems about to collapse?
- Designing for Education with AI: Essential Guide for Developers
- He Helped Invent Generative AI. Now Wants to Save It
- Mapping the World’s Readiness for Artificial Intelligence
- How to opt out of ChatGPT using your chats to train models
- ChatGPT Now Has PhD-Level Intelligence
- Realising AI’s transformative impact
- Can we please stop calling it AI
- 11 Ways AI Is Revolutionizing eLearning
- Biggest Edtech Companies Are Going All In on AI
- ChatGPT Writing Assessments Compared to Human Assessments
- RIP assessment? Reward non-AI knowledge and understanding
- Craft a Generative AI Use Policy in Higher Education
- The AI Revolution Will Not Be Monopolized
- Classroom Tech Outpaces Research. Why That’s a Problem
- Cloud AI Slides to Rock Bottom in Gartner Hype Cycle
- ChatGPT Code: Is AI Actually Good At Writing Code?
- AI Can’t Replace Teaching, but It Can Make It Better
- The Learning Agency: Guides & Resources
- AI’s Growing Influence in Higher Education
- Why digital literacy is critical for academic advisors
- Personalized Strategic Vision: Meet Needs of Learners
- Teachers’ Opinions On AI In The Classroom
- More teachers using AI-Detection tools. Might be a problem
- How Microsoft Copilot Can Transform Workflows of K–12
- AI can beat university students in exams, study suggests
- AI in Education: Expert discussions on shaping the Future of Learning
- Murky guidelines on AI recording devices in classrooms
- Academic use of AI for teaching is on the rise
- Role of Artificial Intelligence in Online Language Learning
- Book review: ‘Creating the University of the Future’
- An Introduction to Open Educational Resources and Their Implementation in Higher Education
- AI-powered scams and what to do about them
- AI companies are treasure troves for hackers
- Spotting lies? AI lie detectors better than humans
- Platforms tracking student engagement demand greater scrutiny
- Expert Warns That AI Industry Due for Huge Collapse
- Ask YouTube to remove AI-generated content that sounds or looks like you
- Has the digital transformation finished, or will it live on forever?
- The trouble with age-gating the internet
- Is AI the Bitter End – or the Lucrative Future – of Book Publishing?
- Businesses Need to Wake Up to AI
- Transforming L&D With AI: A Blueprint For Success
- AI transformation: Here’s what it means for a company
- 5 Skills You Need to Future-Proof Your Career in 2024
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie