Agile onderwijs ontwikkelen (#in)

In Education in Finland: smart, continuos development (a bit like agile software development) presenteert Teemu Leinonen een interessante theorie. Hij probeert te verklaren waarom het Finse basis- en voortgezet onderwijs relatief goed presteert, terwijl het hoger onderwijs internationaal gezien achter blijft.

Volgens Teemu komt dat omdat bij het Finse basis- en voortgezet onderwijs sprake is van continue onderwijsontwikkeling en -verbetering. Het Finse hoger onderwijs kent die traditie volgens Leinonen niet.

Hij vergelijkt dit proces met het proces vam agile software ontwikkelen, en formuleert vier principes voor agile onderwijs ontwikkelen:

  • Individuals and interactions over processes and tools 
  • Working class room / school / school district over comprehensive documentation 
  • Stakeholder (administration, schools, teachers, researchers, parents etc.) collaboration over contract negotiation 
  • Responding to change over following a plan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *