Vandaag vond de eerste bijeenkomst plaats in het kader van een professionaliseringstraject op het gebied van digitale didactiek bij College Den Hulster. Ik mag dit traject begeleiden. In deze blogpost lees je meer over de opzet van het traject, en vind je slides van een inleiding over trends en ontwikkelingen.
Deze eerste van vijf bijeenkomsten was gewijd aan kennismaking (via een aantal online opdrachten), informatie over de opzet van het professionaliseringstraject, introductie in de gebruikte online omgeving (OpenU) en aan de relatie van deze bijeenkomsten tot een leertraject Leren en Doceren in de 21e eeuw van de OU. Er doen 12 docenten mee, die straks hun collega’s gaan begeleiden.
Daarna heb ik een kader geschetst over trends en ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Vervolgens zijn we gestart met het formuleren van leervragen, en is kort gediscussieerd over het maken van afspraken over centrale apps (College Den Hulster implementeer iPads). Dit traject bestaat uit vijf face-to-facebijeenkomsten, met tussendoor online leeractiviteiten.
Tijdens deze sessies maakt men ook kennis met applicaties. Vandaag hebben we bijvoorbeeld gewerkt met:
- Sturen op het selectief inzetten van de iPad
- Zoekmachine (korte zoekopdrachten)
- Wallwisher (feiten genereren)
- Poll Everywhere (kennis maken; merk op dat polls na enkele weken automatisch worden gesloten)
- Mindmeister (voorkennis activeren; merk op dat Mindmeister-gebruikers, die al vijf mindmaps hebben gemaakt, zonder te betalen niet meer uitgenodigd kunnen worden om in een gedeelde mindmap te werken)
Hieronder vind je de slides van de presentaties. De eerste presentatie geeft een beeld van de opzet van het professionaliseringstraject (o.a. leerdoelen en uitgangspunten). De tweede presentatie gaat in op enkele trends op het gebied van ICT en onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Goede middag geweest. In de workshop werd gebruik gemaakt van activiteiten die docenten ook meteen kunnen inzetten in hun les. De thema’s speelde ook perfect in op de ontwikkelingen binnen onze school!