Adoptie van ICT in het Amerikaanse hoger onderwijs

Dankzij ICT zouden meer mensen deel kunnen nemen aan hoger onderwijs, zo wordt vaak verondersteld. Voorwaarde is wel dat medewerkers hier actief aan deelnemen en in samenwerken. In hun paper "Increasing access to Higher Education: A study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty" bekijken Shea, Pickett en Sau Li ICT in het onderwijs daarom vanuit het perspectief van innovatie en implementatie.

Het is een grootschalig onderzoek geworden (uitgevoerd eind 2003, begin 2004), waarin zij mogelijke knelpunten voor adoptie van ICT in het onderwijs hebben onderzocht. Volgens deze onderzoekers zijn vier factoren van invloed op de mate van tevredenheid van medewerkers èn op de adoptie van ICT in het hoger onderwijs.

these include levels of interaction in their online course, technical support, a positive learning experience in developing and teaching the course, and the discipline area in which they taught.

Opvallend is ook de grote mate van tevredenheid van de respondenten met online leren.

Er worden wel vaker onderzoeken uitgevoerd op dit gebied, maar vaak niet op zo’n grote schaal.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *