Het gebruik van leertechnologie voor adaptief leren neemt vooral binnen het primair, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs toe. Ook universiteiten lijken er niet aan te te kunnen ontkomen.
Campus Technology schrijft dat zeven universiteiten elk meer dan een half miljoen dollar ontvangt uit een door de familie Gates gesponsord programma voor adaptive courseware. De bedoeling is dat de implementatie van adaptieve online cursussen leidt tot meer studiesucces. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ‘best practices’ worden ingevoerd bij meer dan 200 openbare universiteiten.
Een belangrijke prikkel blijkt het verbeteren van de efficiëntie te zijn: het bereiken van meer studenten, het op een effectieve manier voorbereiden van deze studenten voor arbeidsmarkt en samenleving, tegen lagere kosten. Studenten zouden versnellingen moeten kunnen aanbrengen in hun leren, waarbij ook beter wordt ingespeeld op behoeften en vaardigheden van individuele lerenden.
Medewerkers en onderwijskundig experts spelen volgens de initiatiefnemers een belangrijke rol bij de adoptie van adaptieve online cursussen en technologieën. De geselecteerde universiteiten zouden bereid zijn hun onderwijs fundamenteel te transformeren
closing attainment gaps among students facing the greatest challenges to access and success, and engaging faculty in teaching and learning redesign across multiple disciplines and departments.
Ik vind dit een interessante ontwikkeling, al heb ik er ook mijn vragen bij. In de eerste plaats geloof ik niet in het zo maar implementeren van ‘best practices’. Contexten verschillen immers sterk. Op de tweede plaats is het ontwikkelen van adaptieve programma’s behoorlijk complex. Bij zaken als rekenen en taal kan ik me er wat bij voorstellen, maar voor vakgebieden als geschiedenis heb ik mijn twijfels. Dat geldt -op de derde plaats- al helemaal voor universitaire curricula. Bij statistiek kan ik me bijvoorbeeld wel wat voorstellen. Maar bij een vak als Ontwerpen van onderwijs of Organiseren en veranderen?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie