‘Ad hoc-didactiek’ in plaats van ‘panic-gogy’ in tijden van Corona?

Volgens zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder.

Je leest online diverse pleidooien om je hoofd koel te houden als het gaat om het toepassen van online leren, in de huidige situatie. Met name als jouw docenten en lerenden nauwelijks ervaring hebben met online en blended learning, dan loop je het risico dat verschillende betrokkenen eronder doorgaan.

In de bijdrage van Kamenetz pleiten gesprekspartners vooral voor eenvoud. Volgens hen zijn we nu bezig met het toepassen van ‘panic-gogy’:

  • Je moet de situatie van lerenden kennen. Lerenden hebben niet altijd de beschikking over een goede technische infrastructuur voor online leren. Verder heeft men nu vaak hele andere zorgen, die leren belemmeren (zorgtaken, dreigende werkloosheid, minder inkomsten). Je kunt mede daardoor niet verwachten dat lerenden altijd alle opdrachten maken, kennisclips bekijken en online lessen bijwonen.
  • Docenten zouden op allerlei manieren bereikbaar moeten zijn, niet alleen via de officiële software van de onderwijsinstelling. Docenten zouden ook moeten bevorderen dat lerenden mogelijkheden hebben om met elkaar verbonden te zijn. Vraag ook aan lerenden wat hun suggesties zijn met betrekking tot de beste manieren om contact te houden. Mijn opmerking: mijn  advies zou zijn om vooral gebruik te maken van de technologie waarover je al beschikt. Het gebruik maken van diverse kanalen kan ook belastend werken. Bovendien voldoen veel applicaties niet aan basale principes op het gebied van privacy (lees mijn bijdrage over de AVG)
  • Docenten moeten ook vertrouwd zijn met alle soorten hulp die onderwijsinstellingen lerenden met problemen bieden.
  • Het zou er nu vooral op aankomen om te investeren in online gemeenschapsvorming.
  • De ontwikkeling van een online cursus van een hoog niveau vergt veel tijd en samenwerking tussen verschillende disciplines. Het is niet realistisch dit nu te verwachten.
  • Betrek lerenden bij het nadenken over hoe je onderwijs nu vorm kunt geven.
  • Lerenden zouden nu ook moeten leren over COVID-19 . Hoe beïnvloedt deze crisis je vakgebied? Mijn opmerking: het Corona-virus is al onderwerp van gesprek. Ik zou het echter geen plek binnen het curriculum geven. Daarvoor is deze -hopelijk- van korte duur.
  • Toon als docenten vooral compassie met je studenten. Het gaat vooral om ‘kritisch mededogen’.

De bijdrage van maakt duidelijk hoe belangrijk de pedagogische taak van docenten is, juist ook nu. Verder is het inderdaad belangrijk om je te realiseren dat de wijze waarop we nu online leren vormgeven niet representatief is voor de vormgeving van online en blended learning. Bij de TU Delft heeft men het bewust over ‘remote teaching and learning’, in plaats van online leren.

Dominique Sluijsmans en collega’s adviseren terecht: “Blijf bij de essentie en breng focus aan.” Zij wijzen op drie risico’s van de huidige situatie, maar geven ook drie tips die je ook nu zou moeten toepassen:

Tip 1: Zet structuur, duidelijkheid en daarmee rust voorop
Tip 2: Grijp de kans om de formatieve functie van toetsing te versterken
Tip 3: Geef houvast bij het zelfstandig leren

Volgens mij is ‘ad hoc-didactiek’ hiervoor een meer passende term dan ‘panic-gogy’. Er is sprake van druk en snelheid, maar niet van paniek. Docenten hebben niet altijd de tijd om online leren voldoende doordacht te ontwikkelen. En we moeten aandacht schenken aan korte termijn-vraagstukken die meer te maken hebben met pedagogiek dan didactiek. Het is even niet anders.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *