Het schrijven van een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen wordt zo’n beetje een wekelijkse aangelegenheid. Deze achttiende editie bevat tien samenvattingen en zo’n zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten.
Gesprek met mij over ChatGPT en leren
Toepassingen gaan werken en leren veranderen. ChatGPT kan werk uit handen nemen: reacties op mailberichten, samenvattingen of feedback kunnen in secondes gegenereerd worden. Welke vaardigheden vraagt dit van jouw werknemers? En biedt het ook kansen voor jouw als L&D-er? Tijdens de NextLearning ben ik via een interview ingegaan op deze vragen. Je kunt hier deze podcast beluisteren.
Het Britse JISC heeft een zeer uitvoerige en gedegen introductie geschreven over generatieve AI. Het document zal ook regelmatig worden geupdated vanwege de snelle ontwikkelingen op dit gebied. De samenstellers nodigen lezers ook uit om feedback te geven op de huidige versie. Op dit bestaat de introductie uit twee delen: een inleiding in generatieve AI-technologie en de implicaties van Generatieve AI voor het onderwijs. Elk onderdeel begint met kernpunten. De kernpunten van deel twee zijn op dit moment:
– De eerste zorgen hadden betrekking op beoordeling en academische integriteit.
– Het is noodzakelijk dat alle medewerkers zich bezighouden met generatieve AI en het zelf uitproberen en leren hoe dit hun manier van beoordelingen beïnvloedt.
– Er zijn vele andere manieren waarop generatieve AI kan worden gebruikt dan alleen het produceren van werk voor beoordeling.
– Generatieve AI zal steeds vaker worden gebruikt op de werkplek.
– Generatieve AI zal waarschijnlijk alomtegenwoordig zijn, dus het verbieden ervan is geen optie.
Can Artificial Intelligence Expand Our Capacity for Human Learning?
Gardner Campbell van de Virginia Commonwealth University bespreekt de invloed van AI op onderwijs en samenleving. Hij benadrukt onder meer het risico van ‘overattributie’, waarbij mensen eigenschappen zoals motivatie en creativiteit toeschrijven aan AI, wat leidt tot de illusie van gezelschap. Campbell waarschuwt voor potentiële negatieve gevolgen, zoals vervreemding van de realiteit, foutieve informatie, en misbruik door grote bedrijven. Specifiek voor het onderwijs vreest hij voor toenemende oppervlakkigheid en bedrog, verlies van menselijke interactie, en onderwaardering van menselijke intellectuele arbeid. Campbell roept op tot diepgaande discussies over AI in het onderwijs en pleit voor het centraal stellen van menselijk leren en begrip.
Coursera Adds ChatGPT-Powered Learning Tools
Op de 11e jaarlijkse conferentie heeft Coursera aangekondigd dat men op ChatGPT-gebaseerde interactieve ed tech tools aan het leerplatform zal toevoegen. Daarbij gaat het om een AI-coach voor studenten en een AI-gestuurde cursusontwikkeltool voor docenten. Coursera Coach geeft lerenden een virtuele coach van ChatGPT om vragen te beantwoorden, feedback te geven, videocolleges en ander materiaal samen te vatten, loopbaanadvies te geven en hen voor te bereiden op sollicitatiegesprekken.Het bedrijf zal ook vertalingen gebaseerd op machine learning op grote schaal inzetten, cursussen op het gebied van generatieve AI aanbieden en investeren in uitgebreide VR-leerervaringen. Coursera ziet dat generatieve AI mogelijkheden heeft voor gepersonaliseerd en interactief leren, en leidt tot een toenemende behoefte aan herscholing. Zie ook: Coursera’s Responsible AI Principles
Let ChatGPT Be Your Teaching Assistant
Deze bijdrage leidt ChatGPT in en beschrijft vervolgens twee manieren waarop ‘large language models’ het werk van docenten kan vergemakkelijken. Het gaat daarbij om het geven van uitleg en voorbeelden voor lessen te genereren en om het maken van laagdrempelige quizzen. Belangrijk zijn het geven van goede opdrachten, het aangaan van een dialoog over de opdracht en het controleren van de output. AI kan volgens de auteurs helpen bij het formuleren van duidelijke uitleg en analogieën en het ontwerpen van oefenvragen. Dit kan het uitvoeren van tijd- en energie-intensieve taken door docenten efficiënter maken.
Navigating AI Ethics in Education
Dit -met behulp van ChatGPT geschreven- artikel bespreekt het ethisch gebruik van AI in het onderwijs vanuit zowel het perspectief van de docent als de lerende. De auteur formuleert heel concrete richtlijnen en suggesties die docenten m.i. direct kunnen toepassen. Docenten zouden AI moeten gebruiken voor het beoordelen en feedback geven, maar ook de menselijke beoordeling blijven inzetten. Docenten moeten verder onder meer digitale geletterdheid en AI-begrip bij lerenden stimuleren en mogelijke vooroordelen in AI-algoritmes bespreken. Verder adviseert de auteur om niet exclusief te vertrouwen op AI en AI-tools niet te gebruiken zonder transparantie of duidelijke privacybeleid. De ‘best practices’ hebben betrekking op transparantie, privacy mbt data, voortdurend leren, bevordering van samenwerking en inclusiviteit, en het bevorderen van kritisch denken en zelfreflectie.
Do Chatbot Tutors Work Better When They’re Upbeat — and Female?
Deze bijdrage gaat in op de potentie van AI-chatbots zoals ChatGPT als persoonlijke onderwijstutors, inclusief de uitdagingen en ethische overwegingen. Richard Mayer bestudeert welke kenmerken van computergegenereerde stemmen en beelden het meest ‘engaging’ zijn voor lerenden. Hij stelt dat de toon en het “geslacht” van een virtuele tutor invloed kunnen hebben op de leerresultaten. Lerenden zouden weleens mogelijk beter leren van geoptimaliseerde AI-tutors. Er zijn echter zorgen over mogelijke versterking van stereotypen dankzij generatieve AI en pleidooien voor het belang van authenticiteit in onderwijsrelaties. Critici benadrukken dat deze tools geen vervanging zijn voor docenten van vlees en bloed, maar een aanvulling kunnen vormen.
The politics of AI: ChatGPT and political bias
Onderzoekers hebben een potentiële politieke bias in ChatGPT onderzocht. Ze concluderen dat ChatGPT over het algemeen een pro-milieu, links-libertaire oriëntatie toont. Dit werd getest door ChatGPT een reeks stellingen voor te leggen en deze enkel te laten beantwoorden met ‘steun’ of ‘geen steun’. De resultaten vertoonden consistent ‘linkse’ antwoorden, maar er waren ook tegenstrijdige antwoorden. Mogelijke bronnen van bias zijn de trainingsdata en de invloed van menselijke feedback. Hoewel large language models menselijk denken kunnen weerspiegelen, hebben ze geen bewustzijn of vaste overtuigingen, waardoor consistente antwoorden lastig zijn. De onderzoekers adviseren om gebruikers bewust te maken van deze bias en transparantie te bieden over de trainingsmethoden. Zij stellen o.a.:
More broadly, discussions about how chatbots exhibit bias are intertwined with how we as humans view bias. Bias is often a relative concept, and an assertion that one person might consider neutral might be viewed as biased by someone else. This is one reason why building an “unbiased” chatbot is an impossible goal.
The 5 biggest risks of generative AI, according to an expert
Gartner-analist Avivah Litan identificeert vijf grote risico’s van generatieve AI, zoals ChatGPT.
1) ‘Hallucinaties’: fouten die AI maakt door een verkeerde interpretatie van data, wat kan leiden tot onjuiste of bevooroordeelde antwoorden. De fouten worden echter vaak heel overtuigend gebracht.
2) ‘Deepfakes’: nepvideo’s, -foto’s en -opnames gemaakt met AI, die desinformatie kunnen verspreiden en mensen of instanties kunnen schaden.
3) Privacy van data: gebruikersgegevens worden opgeslagen voor modeltraining, wat de vertrouwelijkheid kan schenden als deze in verkeerde handen kan vallen.
4) Cyberbeveiliging: AI kan worden misbruikt voor geavanceerde social engineering, phishing of het genereren van kwaadaardige code.
5) Auteursrechtkwesties: AI kan werken genereren op basis van niet expliciet gedeelde bronnen, wat leidt tot mogelijke schendingen van auteursrechten.
AI is taking the jobs of Kenyans who write essays for U.S. college students
Dit effect van ChatGPT had ik niet voorzien. Amerikaanse studenten huurden schijnbaar Kenyaanse studenten in om tegen betaling essays voor hen te schrijven. Nu gebruiken zij ChatGPT hiervoor, met als gevolg inkomensderving voor de Kenyaanse studenten.
Andere bronnen over ChatGPT (geen tijd om kort te beschrijven of Nederlandstalig)
- Bijna de hele wereld kan Googles chatbot Bard gebruiken behalve Europa, de reden blijft (nog) vaag
- ChatGPT ook beschikbaar op iPhone
- I asked ChatGPT to contest my parking ticket. What followed was a thing of beauty (lachen!)
- Education and tech leaders launch AI education framework
- ChatGPT caught NYC schools off guard. Now, we’re determined to embrace its potential.
- I Finally Bought a ChatGPT Plus Subscription—and It’s Worth It
- 21st Century Skills – the last refuge of human exceptionalism!
- My students are using AI to cheat. Here’s why it’s a teachable moment
- Students positive towards AI, but uncertain about what counts as cheating
- How to Use GPT-4 on ChatGPT Right Now
- Smart algorithms work for Google Facebook & Amazon can they work for learning?
- Can large language models write reflectively
- A new sheriff is coming to the wild ChatGPT west
- Professor to Students: ChatGPT Told Me to Fail You
- AI Can Be Both Accurate and Transparent
- What is Auto-GPT? A Next-Level AI Tool Surpassing ChatGPT?
- How Generative AI Changes Organizational Culture
- Level Up Higher Education Assessments with ChatGPT
- Technology: The best teaching assistant the world has seen?
- AI Is an Ally: Saving Teachers Time with ChatGPT
- Can ChatGPT transform online learning?
- A.I. Could Actually Be a Boon to Education
- Pushing the Boundaries of Learning With AI
- How Generative AI Changes Productivity
- Google Unveils Plan to Demolish the Journalism Industry Using AI. This could change everything.
- The Rise of Chatbots: How AI Is Revolutionizing the EdTech Industry
- OpenAI’s ChatGPT app for iOS went live in the App Store this morning
- How to use ChatPDF: The AI chatbot that can tell you everything about your PDF
- 10 Unexpected Prompts to Try in ChatGPT – Easy EdTech Podcast 213
- AI: Education’s Untapped Revolution
- ChatGPT disruption: AI’s evolving vision renews need for trusted, governed data
- New ways to manage your data in ChatGPT
- The first statue made by generative AI is the love child of 5 famous sculptors
- AI writing tools can be disruptive–here are 5 ways to counteract their influence
- A Teacher’s Guide to Using ChatGPT: Essential Tips Every Teacher Should Know
- ChatGPT: Educational friend or foe?
- We tested a new ChatGPT-detector for teachers. It flagged an innocent student.
- Why AI is incredibly smart and shockingly stupid
- When the Storyteller and Machine Joined Forces: The Unlikely Partnership That Revolutionized Writing
- Embracing Authenticity in the Age of AI: A Call for Balance in Education
- 5 Ways To Make ChatGPT Work For You (And Overcome Your Fears)
- Reimagining L&D in the fascinating world of ChatGPT
- The Stickle-Brick Approach To Big AI
- AI Chatbots for Teachers: ChatGPT vs Bard vs Bing – The Ultimate Comparison!
- Let Us Show You How GPT Works — Using Jane Austen
- How ChatGPT made my lessons more engaging
- Marvel director predicts AI could create blockbuster movies in 2 years
- The future of generative AI is niche, not generalized
- I Was Wrong About ChatGPT and AI (Part 2 of 3): What I’m Not Saying and Why I’m Interested
- Opinion: Why universities should return to oral exams in the AI and ChatGPT era – Stephen Dobson, The Conversation
- 8 Best ChatGPT Prompts Styles That You Should Try Out Today – Great AI Prompts
- AI is exciting – and an ethical minefield: 4 essential reads on the risks and concerns about this technology
- Potential Use Cases of AI in the Education Sector
- How ChatGPT—and Bots Like It—Can Spread Malware – David Nield, Wired
- Auto-GPT vx ChatGPT: How do they differ and everything you need to know – Matt, AutoGPT.net
- ChatGPT in Education: The Future or a Fad?
- More than Half of Students Will Use AI Writing Tools Even if Prohibited by Their Institution
- Quantifying ChatGPT’s gender bias
- How teachers can harness ChatGPT for good
- AI and I: The Age of Artificial Creativity
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie