Volgens Sarah Kessler zijn er acht manieren waarop technologie het onderwijs kan verbeteren:
- Digitale simulaties en modellen helpen beter bij het uitleggen van bepaalde concepten en processen.
- Je kunt (bijvoorbeeld via videoconferencing) les krijgen van docenten uit andere regio's, landen en culturen. Dus ook taalonderwijs van 'native speakers'.
- Je hebt de mogelijkheid om virtueel te manipuleren, en zo te zien wat er bijvoorbeeld gebeurd als je een variabele in een wiskundeformule verandert.
- Je kunt gemakkelijker bepaalde proeven uitvoeren en sensoren gebruiken. Bijvoorbeeld op het gebied van temperatuur en snelheid.
- Dankzij onder meer het gebruik van modellen en simulaties kun je ook beter beoordelen of leerlingen begrepen hebben wat zij hebben geleerd. Elektronische toetsen zijn ook erg geschikt om op een efficiënte manier formatieve toetsen te gebruiken.
- Je kunt door multimedia en digitale vormen van storytelling te gebruiken krachtige leeractiviteiten vormgeven. Kessler schrijft hierover onder meer:
Asking children to learn through multimedia projects is not only an excellent form of project-based learning that teaches teamwork, but it’s also a good way to motivate students who are excited to create something that their peers will see. In addition, it makes sense to incorporate a component of technology that has become so integral to the world outside of the classroom.
- E-books hebben de potentie om rijk leermateriaal, transportabel, beschikbaar te maken voor leerlingen. Op dit moment is dit vaak nog niet het geval, schrijft Kessler.
- Epistemologische games stellen lerenden in staat om zich, vanuit een bepaalde rol, te verdiepen in complexe problemen. Dit bevordert o.a. innovatief denken.
Sarah Kessler geeft verschillende voorbeelden, vaak met behulp van video. Het gaat in dit artikel nadrukkelijk om de meerwaarde van praktische toepassingen. Je moet ze dus niet vergelijken met de meer conceptuele pijlers van digitale didactiek. Kessler's toepassingen zijn wel onder te brengen bij diverse enkele pijlers. Onder andere bij de sterk verbeterde, en vereenvoudigde, mogelijkheden om multimedia binnen leeractiviteiten (gecombineerd) te integreren, de mogelijkheden om de grenzen van de school te doorbreken of om lerenden in staat stellen te creëren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie