Tony Bates heeft in acht blogposts zijn belangrijkste ‘a-ha momenten’ op het gebied van technology enhanced learning beschreven. Deze geleerde lessen zijn gebaseerd op zijn onderzoek, en op zijn praktijkervaringen.
Samenvattend komen de geleerde lessen op het volgende neer:
- De diverse media hebben verschillende effecten op leren. Je moet dus goed letten op de didactische eigenschappen van media, in relatie tot leerdoelen. Als je bewust gebruik maakt van deze eigenschappen, dan leidt dat vaak tot dieper en effectiever leren.
- Westerse educatieve technologie is niet de oplossing voor educatieve problemen in ontwikkelingslanden. Technologie kan helpen, maar alleen als zij wordt aangepast en omgevormd naar de locale situatie.
- Asynchroon leren is in het algemeen beter dan synchroon leren. Dankzij asynchroon leren kunnen lerenden leerstof namelijk zo vaak als nodig bestuderen.
- ICT kan docenten niet vervangen (behalve als het om eenvoudige vormen van drillen gaat), maar is zeer geschikt voor het faciliteren van communicatie (wat erg belangrijk is voor leren).
- Het world wide web is een universele standaard. Daardoor is het mogelijk rijk multimedia-materiaal voor iedereen toegankelijk te maken. Dit heeft grote gevolgen voor het ontwerpen van e-learning.
- Online leren en ‘campus-based’ leren zijn naar elkaar toegegroeid. Digitale technologie is in praktisch alle cursussen geïntegreerd.
- Om leertechnologie effectief te kunnen gebruiken, heb je een strategie nodig. Het moet goed gepland en gemanaged worden. Betrokkenheid van docenten is daarbij belangrijk.
- Sociale media en mobiele applicaties zullen het ontwerp van online leren en de relatie tussen docent en student fundamenteel veranderen, omdat deze media de lerende controle geven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie