Accreditatie en kwaliteitszorg van MOOC’s

Massive Open Online Courses worden meestal niet gezien als volwaardig alternatief voor ‘gewoon’ hoger onderwijs. Dat zou echter wel eens kunnen veranderen, als deze grootschalige cursussen zich weten te schikken in het gebruikelijke kwaliteitszorg-regime.

De American Council on Education (ACE) start een grootschalig onderzoek naar de academische potentie van MOOC’s. Zij kijken daarbij naar het disruptieve vermogen van MOOC’s voor het hoger onderwijs. Kunnen certificaten van MOOC’s ook worden gebruikt om de toegang tot hoger onderwijs te vergemakkelijken? Tegelijkertijd spreekt ook zorg om de kwaliteit van de MOOC’s uit het persbericht:

But as with any new approach, there are many questions about long-term potential, and ACE is eager to help answer them—questions such as whether MOOCs can help raise degree completion, deepen college curricula and increase learning productivity.

De Council for Higher Education Accreditation bekijkt hoe de kwaliteit van MOOC’s kan worden beoordeeld, en onderzoekt of de gebruikelijke accreditatiemethode geschikt is voor het verzekeren en verbeteren van de kwaliteit van MOOC’s. Vraagt een innovatieve manier van hoger onderwijs ook om een alternatieve vorm van kwaliteitszorg?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *