Aanpak ontwikkeling e-learning strategie

Ik krijg regelmatig vragen van studenten over aspecten van (t)e-learning. Maar slechts zelden zie ik uiteindelijk
wat met de antwoorden is gebeurd. Maar er zijn ook uitzonderingen. Michaël Rosseel heeft voor een eindopdracht een
presentatie (pdf, 2 MB) gemaakt over e-learning voor professionalisering van verpleegkundigen en vroedvrouwen van het
Academisch Zekenhuis Sint-Lucas te Gent. Daarvoor heeft hij gebruik gemaakt van mijn weblog en van http://www.e-learning.nl. Zijn bronnenoverzicht staat op Del.icio.us.

De centrale vraag in zijn eindwerkstuk luidt:


Is et zinvol om,en zo ja,kunnen we door middel van e-learning ervoor zorgen dat de nieuw aangeworven
verpleegkundigen en vroedvrouw en de competenties (kennis, vaardigheden en houdingen) verwerven om op hun
werkplek de pc en de voor hen voorziene software te gebruiken ter ondersteuning van hun job?

Rosseel geeft een introductie van e-learning, maar de nadruk in zijn eindwerkstuk ligt op de behoefteanalyse en een ‘aanvangsanalyse’. Deze analysefase is een belangrijke stap in het ADDIE-model dat hij gebruikt (Analyse, Design, Development, Implementation, Evaluation). Een model dat gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van een e-learning strategie.

Bij de analysefase kijkt hij naar de leerdoelen, de leeromgeving (o.a. de organisatiedoelstellingen, de leercultuur en de technologie) en naar de lerende medewerker. Vervolgens presenteert hij de voordelen van e-learning, de kansen en de zwakten/bedreigingen voor zijn organisatie. Uit de analyse valt mij onder andere de motivatie van medewerkers om ‘aan e-learning te doen’ op.

Michaël Rosseel eindwerkstuk biedt wat mij betreft goede handvatten voor de ontwikkeling van een e-learning strategie, met name wat betreft de analysefase. Bij het onderdeel ‘evaluatie’ maakt hij vooral gebruik van Kirkpatrick. Een indeling die niet onomstreden is. Bij de ontwerpfase (Design) besteedt Rosseel aandacht aan diverse leeractiviteiten (kennis-activiteiten, doe-activiteiten, transfer-activiteiten). Hij gaat daarbij uit van blended learning (waarmee het leren in vergelijking met e-learning wel minder flexibel wordt). Ook lijkt hij wat betreft content gebruik te willen maken van makkelijk te realiseren content, die echter ook minder krachtig kan zijn. Het onderdeel implementatie is gebaseerd op een e-learning roadmap van een -zo lijkt het- leverancier van leermanagementsystemen. Daar had ik een variant op ontwikkeld, als ik Rosseel was geweest.

Zijn presentatie vind je trouwens ook op Slideshare. Petje af, trouwens, dat hij web 2.0 gebruikt om resultaten te delen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *